Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Med fler elbilar kommer stora vinster för samhället

Annons

Replik på Är det vi på landsbygden som ska betala vägunderhållet när stadsborna köper elbil? ST 27/6.

Erika Sörengård från Landsbygdspartiet undrar bland annat vem som ska betala vägunderhåll när vi alla byter till elbilar. ”Sliter inte elbilarna också på vägen?” Jag kan ge dig ett rakt svar på den frågan. Nej. Faktum är att personbilar inte sliter på vägarna, varken bilar med förbränningsmotor eller elbilar. Slitaget på vägen går som axelvikten upphöjt i fjärde, så i stort sett är det endast den tunga transporten med lastbilar som orsakar slitage.

Hon skriver att man får 40 000 kronor i bonus vid köp av elbil och ingen skatt i fem år. Tyvärr är Erika inte tillräckligt påläst i ämnet. Efter den första juli 2018 höjs bonusen till 60 000 kronor. Bidraget på 60 000 kronor till elbilar är en bonus som finansieras med hjälp av skattehöjning av bilar som släpper ut mycket. Köper du inte en ny bil som släpper ut mycket är du inte med och bekostar bonusen till elbilarna. Samtidigt är det fortfarande så att elbilar kostar mer än vanliga bilar vid inköpstillfället vilket innebär större momsintäkter för staten.

Om vi får bort alla miljöskadliga bilar på vägarna kan vårdkostnaderna för utsläppen minskas. Enligt Naturvårdsverket dör 7 600 människor i Sverige årligen på grund av luftföroreningar till en kostnad av cirka 57 miljarder kronor. Utöver det subventionerar staten fortsatt potentiellt miljöskadliga åtgärder med upp till 45 miljarder kronor årligen. Landsbygdspartiet bör i stället fokusera på att få bort dessa subventioner, 102 miljarder kronor räcker till mycket snöröjning.

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Landsbygdspartiet om någon borde vara för elbilar, här på landsbygden bor de flesta i en villa och kan enkelt ladda bilen hemma. Det finns motorvärmarstolpar vid nästan varje arbetsplats där man kan ladda sin bil. Sedan år 2000 har dessutom över 1 400 bensinmackar gått i graven och många av dem på landsbygden. Vi ser också att elbilarna ökar i popularitet på landsbygden och är inte så långt efter storstäderna som man kan tro.

Drygt 40 procent av oljan som blir till bensin och diesel i Sverige är rysk. Sätt upp solpaneler på villataken så producerar vi vårt eget bränsle i stället för att fortsätta vara beroende av Putins Ryssland. Det kan inte bli mer landsbygdsvänligt och lokalt än så.

 Johannes Brorsson

Läs också:

► [+] Parkeringsavgift införs vid laddstationer – slut på gratisparkeringar: "Elbilar kommer hanteras som alla andra"

► Straffbeskattningen för bilister måste få ett slut

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons