Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mindre sprit och stillasittande – glädjande att seniorerna satsar på motion och hälsa

Annons
Det är aldrig för sent att börja träna, skriver Mathias Lang och Michael Angress. Bilder: Bertil Ericson/TT / Fredrik Sandberg/TT

Nio av tio seniorer i Sverige (+55 år) tränar regelbundet, och fyra av tio motionerar mer i dag än för fem år sedan. Särskilt äldre kvinnor rör på sig allt mer. Det visar en stor undersökning, SeniorBarometern, som publicerades nyligen. Var fjärde senior motionerar varje dag, vilket är mycket överraskande och glädjande. Promenader är allra mest populärt följt av cykling, styrketräning och gruppträning. 

Samma undersökning visar att seniorerna även äter nyttigare mat än tidigare. Åtta av tio seniorer i Sverige anser att det är viktigt att leva ett hälsosamt liv med nyttig kost. På bara fem år har sex av tio seniorer ändrat sina matvanor till det bättre, och här är det männen som har gjort de största förändringarna och bytt ut sprit och onyttig mat som bullar, chips och läsk mot fisk, frukt och grönsaker.

Ökad motion och bättre kost ger avsevärda hälsofördelar och bevisar vår bild av den svenska senioren – tre miljoner svenskar är 55 år eller äldre – som pigg och aktiv. De reser, njuter av livet, följer med i samhällsutvecklingen med bland annat sociala medier och är dessutom vår köpstarkaste målgrupp. Och de har definitivt anammat den hälsotrend vi sett i samhället de senaste åren.

Det är aldrig för sent att börja träna! Fysisk aktivitet kan förebygga många åldersrelaterade sjukdomar, både i kropp och knopp, och även fungera som medicin för de krassliga. En 60-årig kropp fungerar emellertid inte på samma sätt som en 20-årig. Här är våra bästa tips om hur man som senior tränar bäst: 

■ Var fysiskt aktiv i minst 150 minuter i veckan. Intensiteten bör vara på en nivå som ger en ökad puls och andning. Raska promenader som ökar flåset är en utmärkt träningsform för seniorer.

■ Belasta dina muskler (varsamt). Styrketräning ger din kropp en bättre funktion, vilket i sin tur stärker din sociala roll. Skelettet blir starkare, lederna blir mjukare och hjärnan mer alert, vilket förebygger och motverkar en mängd sjukdomar. Lättare styrketräning rekommenderas två gånger per vecka.

■ Konsultera en läkare eller sjukgymnast om du känner dig osäker inför uppstart och ta gärna hjälp av en personlig tränare för att komma igång med din träning på rätt sätt – det finns speciellt utbildade tränare med fördjupade kunskaper om träning för seniorer. 

På bara fem år har nästan hälften av Sveriges seniorer ökat sitt motionerande. Fler än hälften har ändrat sina matvanor till det bättre. Det är utomordentligt glädjande och positivt för såväl samhället som för seniorerna själva. Vi hoppas att denna utveckling fortsätter.

Mathias Lang, vd, Smart Senior

Michael Angress, medicinsk- och personlig tränare, Mykey AB

Läs också:

Du behöver inte sitta ensam – det finns många aktiviteter för pensionärer

Gratis bad och träning – så kan vi få friskare pensionärer i Sundsvall

Bra träningsmöjligheter för oss pensionärer

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons