Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mitthem får kritik

/
  • Hyresgästföreningen Norrland bemöter Mitthems insändare från 19 februari.

Annons

Replik till ”Vad är en rimlig hyreshöjning?” av vd för Mitthem, Marie Selin den 19 februari i Dagbladet.

Det gläder att läsa att Mitthem delar vår tro om att ­alla ska ha rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Att byta ut 45 år gamla fönsterkarmar och klinker är givetvis en del av det, men det är även en juridisk plikt för värdarna.

Marie Selin uppger att Mitthems krav på 2,46 procent förefaller normalt vid en jämförelse i regionen, likväl utelämnar hon att det är endast förhandlingarna med Mitthem som har lämnats till Hyresmarknads­kommittén för medling.

När två tredjedelar av hyresförhandlingarna med de allmännyttiga (kommunägda) företagen är avslutade ligger snitthöjningen strax över en procent. Det är den lägsta höjningen sedan 2006. Av förhandlingar med 203 allmännyttiga ­bostadsbolag har 20 fall fått avgöras av Hyresmarknadskommittén, i Norrland är det tre inklusive Mitthem. Att därför påstå att Hyresgästföreningen har en ”ovilja att förhandla” är ­vare sig respektfullt mot oss, hyresgästerna eller Mitthems ägare. Hyresgästföreningen är inte ”ovilliga” bara för att vi inte godtar orimliga krav.

Vi tror fortsatt på ett gott samtalsklimat även om vi inte är överens i denna ­fråga.

Det är positivt att Mitthem upprustar, det är hyres­­­gästerna värda.

­Sedan 2007 har Mitthem dock höjt ­hyrorna och minskat kostnaderna. De söker hyreshöjning för ett underhåll som hyresgästerna redan har betalat för.

Att Mitthem har fördröjt underhållet ska inte drabba barnfamiljer, nyanlända och studenter. Vidare skriver Selin att Mitthems snitthyra ligger under allmännyttan i Ö-vik och Umeå. Enligt hyresförhand­lingslagen ska de lokala förutsättningarna avgöra hyresnivån, det är därför onödigt att jämföra marknaden i Sundsvall med Ö-vik till exempel.

Vd:n har tidigare uppgett att den hyreshöjning som bolaget yrkar på för 2015 motsvarar bara 1015 procent av underhållet.

Men vad blir det för höjningskrav nästa år eller åren därefter? För i slutändan kommer ­hyresgästerna att betala för hela underhållet eftersom bolaget ­årligen yrkar på en höjning oavsett ekonomiskt läge och lönsamhet.

Selin problematiserar allbolagen på ett oroväckande sätt och hävdar att samhällsansvaret endast är ett kommunalt och statligt ­ansvar. Dessutom avslutar hon insändaren med frågan om vad som är en rimlig höjning. Att vd:n har tolkat lagen ur ett endast vinst­perspektiv kan så här i efterhand indikera vad som gick fel i förhandlingarna.

De affärsmässiga principerna avser förhållningssätt, Mitthem ska inte bara vinstmaximera, utan tillgodose ett allmännyttigt syfte och främja bostadsförsörjningen i kommunen.

Samhällsansvaret är fortfarande överordnat vinstkraven enligt lag, och Mitthem är ett verktyg för den nya kommunledningens bostadslöften och bostadsförsörjning. Därför vill vi avsluta insändaren med att fråga Selin och ägarna om vad som är ett rimligt samhällsansvar för Sundsvall kommun?

Lillemor Göransson

och Ali Qadiri

Ordförande respektive utredare

Hyresgästföreningen Norrland

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons