Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Närmast religiös övertygelse hos trafikplanerare

Annons

Det förefaller ha blossat upp en konflikt kring planerna för gamla E4. Som vanligt jagar politikerna fram tjänstemännen, men väljer att hålla sig själva i bakgrunden. Ett beteende som tycks har blivit ett mönster. Trafikplanerarna ska trolla bort cirka 8 000 bilar per dygn från ”gamla E4 norr” genom att förvandla den till en ”vanlig stadsgata”; ett par rondeller, av- och påfarter mot norra kajen, hastighetsbegränsad till 40 kilometer i timmen dessutom. Kreativt!

Får den politiska ambitionen, att försvåra för privat biltrafik till och från centrala Sundsvall väga tyngre än ett säkert, miljövänligt och effektivt trafikflöde? Bara en politisk struts kan köra ner huvudet så djupt i sanden att han förmår förneka det faktum att trafiken, under de tider den är mest intensiv, består av folk som av högst legitima skäl vill ta sig till eller från centrala Sundsvall, för att jobba, uträtta ärenden eller handla.

En levande stad förutsätter att folk tar sig in och vill vistas på stadens gator och torg. Försvårar man detta så kommer handel och service drabbas. Snart har det mesta flyttat ut till Birsta. Ett exempel på politiker som säger ett men gör ett annat? Jag får erkänna att min första tanke var att åtgärderna utformas för att försvåra omvägen för de som vill undvika broavgiften. Så galet kan det väl inte vara?

Vilka analyser, riskbedömningar och konsekvensbeskrivningar har gjorts? Trafik är som vatten, söker sig fram där det flyter lättast. Sipprar det ut på befintligt vägnät eller uppstår nya huvudflöden? Kan man styra bort eller begränsa ”oönskad trafik” på andra gator?

Läs mer: De vill stoppa nya planerna

Övertygelsen om att planerna är de enda rätta förefaller närmast religiös. Får jag i den andan föreslå ytterligare några väl beprövade åtgärder: Sätt vass kantsten, lägg om busslinjer, anlägg trånga rondeller, bygg timglashållplatser i anslutning samt komplettera med vägbulor. Överfall och rån sker i gångtunnlar flytta upp gångtrafiken så kan man anlägga övergångsställen också. Om inte det skulle få bort de 8 000 dygns­bilarna, ja, då behövs nog en kommunillusionist!

Faktum kvarstår: Kommunens trafikplanerare har inte presenterat en vettig lösning för en rationell trafikföring mellan nya E4 och centrala staden.

Luna Obscura

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons