Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu byter jag bank

/
  • Bankerna tar snabba steg i utvecklingen att bli mer digital, kvar bli de som inte hunnit anpassa sig.

Annons

Jag har växt upp och bott hela mitt liv här i Skönsberg. Under åren har jag varit en trogen kund och säkert också en lönsam sådan, hos Handelsbanken här i Skönsberg. Tidigare har jag alltid sett fram mot att besöka banken och har också känt mig välkommen där. Numera när jag besöker Handelsbanken här i Skönsberg känner jag mig som något katten har dragit in och uppfattar mig inte längre välkommen där. De tycker väl att jag ska göra mina bankaffärer hemma via en dator och inte störa bankpersonalen. Men hur ska jag göra mina bankärenden som varken vill, eller har möjlighet att göra det på en dator med internet?

■■ Här hittar du fler insändare och debattartiklar.

Inne i banken har de också gjort flera kundovänliga förändringar. Tidigare fanns det två kassadiskar där jag snabbt kunde göra mina bankärenden. Dessa är nu borttagna. Varför? Tidigare fanns det också ett kölappssystem där jag på en display kunde se när det var min tur. Nu är också detta borttaget. Varför? Det gör att det nu råder rena anarkin bland kunderna som väntar på sin tur. Det uppstår diskussioner, ja ibland bråk bland kunderna om vem som står på tur. Det är olustigt och passar sig inte på en bank.

För en tid sedan när jag väntade på min tur kunde jag se att flera kunder trängde sig före mig i kön, trots mina protester. När jag så tog mod till mig och ansåg att det var min tur gick jag fram till ett ståbord, där jag möttes av en bankanställd, som tog mig med till sitt arbetsställe inne i banken. Där stod hen och arbetade vid ett upphöjt skrivbord med en datorskärm.

Under tiden jag utförde mitt bankärende fick jag hänga på mina armar mot den upphöja skrivbordsskivan för att avlasta mina trötta och onda ben. Jag erbjöds inte att sitta ned på en stol som fanns längre bort. Den bankanställdes bekvämlighet gick tydligen före min, trots att jag var kund. Jag passade på att fråga om några ekonomiska råd. Jag fick till svar att hen "varken kunde eller hade tid att svar på mina frågor". Vidare fick jag höra att "nu måste du gå för nu har jag inte längre tid med dig".

Jag lämnade banken med en olustig känsla inom mig och tänkte att i den här banken vill jag inte längre vara kund. När jag kom hem ringde jag min son och berättade om det kränkande bemötande jag fått vara med om på banken. Min son blev upprörd och lovade att han skulle hjälpa mig att byta bank. Nu när de också slutat med kontanthantering, så finns det ytterligare skäl till att byta bank.

Jag vill rekommendera bankpersonalen på Handelsbanken här i Skönsberg att gå någon utbildning, så att de lär sig vanligt hyfs och vad ordet empati betyder. Det är nog också bäst att byta ut kontorschefen, innan han hittar på ytterligare kundovänliga förändringar.

Nu före detta SHB-kund

Svar direkt

Jag är mycket ledsen att du har upplevt ditt besök på din bank på detta sätt. Jag förstår att förändringar tar tid att ta till sig och anpassa sig till.

Vi försöker hjälpa och lära våra kunder att hantera den nya teknik som finns och ser att det finns ett stort behov utav detta hos många. Vårt mål är att ha nöjda kunder, men det blir fel ibland och har vi gjort fel står vi för det och ber om ursäkt samt försöker rätta till det.

Du får gärna kontakta mig personligen och få en möjlighet att vidare framföra synpunkter.

Urban Strömbom

Kontorschef, Handelsbanken Skönsberg

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons