Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu måste tjänstemän och politiker tänka om

/

Annons

Sundsvalls kommunala skolor blöder pengar och det finns väl inte en skola som faktiskt går runt utan att ligga en eller flera miljoner minus. Ändå finns det inte tillräckligt med personal på skolorna. Barn behöver ännu mer än tidigare stöd och hjälp för att gå ut grundskolan med gymnasiebehörighet. Det ställs fler diagnoser som ADD, ADHD, språkstörning, dyslexi med mera i dag än det någonsin gjorts. Vad det beror på kan man diskutera en annan gång.

Men vad görs då i Sundsvalls kommun?

1. Friskolorna tar emot de barn och elever som inte behöver extra stöd i större grad än kommunala skolor (allt annat är ljug).

2. Det blir alltså en större procent barn i kommunala skolor som behöver stöd.

3. Kommunala skolor betalar en viss summa av elevpengen till Centrala Elevhälsan. Och det är dit jag vill komma.

På Centrala Elevhälsan i Sundsvall finns ett 50-tal välutbildade, duktiga skolpsykologer, specialpedagoger och speciallärare och en logoped. De ska alla verka som konsulter för skolans lärare. Skolpsykologerna gör även utredningar. Logopeden träffar överhuvudtaget inga barn och specialpedagogerna ska bara tala om för lärarna hur de ska jobba och vara konsulter.

Det är skriande behov av personal på alla skolor och i stället för att samla alla under ett tak och som sedan träffar personal och ibland gör klassrumsbesök eller ”stöd i klass” (under 2–4 veckor) skulle dessa personer finnas på skolorna alltid. Framförallt speciallärarna och specialpedagogerna.

Förutom att direkt vara till stöd för eleverna är de även på plats och kan hjälpa till på raster, se när det händer saker, vara med direkt. Och lära känna elever och personal.

Det är inte försvarbart att behålla Centrala Elevhälsan när alla skolor behöver fler personal oavsett yrkestitel. Det måste ändå vara för elevernas skull vi arbetar och vi måste fråga oss vad som bäst gagnar eleverna.

Tänk om och gör rätt och det rätta är att låta psykologerna och logopeden vara kvar i Centrala elevhälsan och anställa specialpedagogerna och speciallärarna på skolorna. En eller flera specialpedagoger på varje skola skulle göra en stor skillnad för eleverna och underlätta för pedagogerna. Kanske skulle fler eleverna få gymnasiebehörighet av den enkla åtgärden?

Skolsköterska på kommunal skola

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons