Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

På jakt efter nästa mediala snedsteg

Annons

Innan internet kritiserades de svenska nyhetsförmedlarna för att vara infantila, varpå nyhetsförmedlarna svarade att man förhöll sig till marknaden. Kritikerna anklagades för att vara smakpoliser och fick höra att nyhetskonsumenterna fick de nyheter de efterfrågade.

Med internet utsattes nyhetsförmedlarna för konkurrens, vilket i Sundsvall inneburit att TV4 och Dagbladet kollapsat och Mittnytt flyttat till Umeå. Nyhetsförmedlarna själva blir smakpoliser och anklagar nyhetskonsumenterna att befinna sig i en mediebubbla. Plötsligt är marknaden ett hot mot demokratin.

I mediebubblan hånas demokratikortet. Varför skulle infantila reklamtexter om pizzor på nyårsdagen, femtio olika former av semlor och nyhetsförmedlarnas senaste twitterraseri transformera till ett demokratiskt fundament när marknaden inte längre kan bidra till arbetstillfällen?

Svaret är att det är nyhetsförmedlarna som befinner sig i en mediebubbla. Deras liv består av en ängslig jakt efter nästa mediala snedsteg och den som slutar uppförstora den senaste infantiliteten står först på tur vid nästa mediekollaps medan den som fogar sig in i mediemobben och anklagar välfungerande människor för att leva i en odemokratisk mediebubbla får fortsätta leva ett ängsligt liv ett tag till.

Hellre Bubbla än Mobb

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons