Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Paketet kördes kors och tvärs – fyndet på nätet blev dyrare än en ny vara

Annons
Jan Silèn förstår inte varför hans paket inte kunde delas ut till utlämningsstället i Gnarp. Pontus Lundahl/TT / Fredrik Persson/TT

Jag gjorde ett fynd på en annons på nätet, en sak i nyskick för halva priset – om den nu inte hade blivit skickad med Schenker. Glad att jag hade sparat 600 kronor väntade jag på leverans till utlämningsstället i Gnarp men fick en avisering på telefon att paketet skulle hämtas vid en terminal i Timrå. Jag har sju mil till Timrå så jag ringde och frågade om de kunde skicka paketet till Gnarp. "Paketet måste bokas om" fick jag till svar, och blev tvungen att gå in på deras hemsida för att "skicka enkelt" – som visade sig vara allt annat än enkelt. Där måste jag veta mått och vikt på paketet. Nytt samtal med frågan hur jag ska veta måtten på ett paket som jag inte har sett. "Du får väl ringa den som skickat paketet och fråga", fick jag till svar.

Läs också: Avgift för paket från Kina chockhöjs: ”Det kommer bli avsevärt dyrare för de som handlar”

När jag fått måtten visade det sig plötsligt att paketet är för stort för att skickas till ombud, så nu måste jag boka hemkörning av paketet. Men någon hemkörning från Timrå till Gnarp kunde Schenker inte göra, det är ju en länsgräns i Årskogen och den korsar man inte hur som helst.

Paketet måste nu bokas som hemkörning från Hudiksvall vilket kostade 396 kronor plus en hemkörningsavgift på 300 kronor. Tillsammans med tidigare kostnader slutade priset för mitt ”fynd” på 1 846 kronor, det hade blivit billigare att köpa en ny vara. Nu lastas paketet på lastbil i Timrå, körs på E4 genom Gnarp, förbi utlämningsstället ner till Hudiksvall och lastas om på en ny lastbil som levererar paketet hem till mig.

Det pratas om att utsläppen ska minskas, men det verkar bara gälla oss privatbilister medan fraktbolagen kan köra kors och tvärs med paket.

För Plus-kunder: Kinesisk storkoncern köper postterminalen i Sundsvall

När Posten har lyckats fått ett paket till en helt annan del av landet har man ringt dit paketet hamnat och sedan skickat det till mig kostnadsfritt, men Schenker är inte mån om sina kunder.

Det pratas om att utsläppen ska minskas, men det verkar bara gälla oss privatbilister medan fraktbolagen kan köra kors och tvärs med paket.

Jan Silèn, Gnarp

SVAR DIREKT:

Jag beklagar att du hamnat i den här situationen. Den som gjort fel här verkar tyvärr vara den som skickade paketet till dig. Våra ombud är ofta mindre butiker med litet utrymme där de kan ta emot paket. Därför har vi en begränsning i hur stora paket man kan skicka till våra ombud, det gäller alla paketleverantörer i Sverige.

Det är svårt att svara på ditt inlägg utan att ha alla uppgifter. Som det verkar var paketet för stort för att gå som ett ombudspaket och har därför skickats som ”Skicka enkelt”.

Jag tolkar det som att avsändaren valt leveransalternativet ”Hämta på terminal”. Då går paketet till den DB Schenkerterminal ligger närmast mottagarens postnummer – i det här fallet Timrå. Och om du som mottagare inte är nöjd med det, utan önskar ett annat leveranssätt så måste det i så fall bokas om.

Priset för det beror på storlek och vikt på sändningen. Du är välkommen att kontakta vår kundservice så vi får titta på om du har fått betala för mycket och i så fall göra en återbetalning. Vi beklagar om svaret du tidigare har fått inte var en tillräcklig hjälp för dig, men vi gör gärna en utredning med rätt uppgifter.

Pierre Olsson

Press- och informationsansvarig, DB Schenker

Läs också:

Nu har det gått två veckor – var är min julklapp?

Beröm till brevbärarna – men varför så svårt att få undan snödrivorna?

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons