Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Poängjakt pressar lärarna

/

Annons

Jag skriver detta i min egenskap som ordförande för Lärarnas Riksförbund i Sundsvall. Lärarnas Riksförbund är det av lärarfacken som endast organiserar behöriga lärare och "syvare". Själv var jag en relativt flitig insändarskribent i skolfrågor tidigare men har legat lågt under tre, fyra år i hopp om ett gott samverkansklimat inom BoU. Tvärtom har man från barn- och utbildningshåll mer och mer behandlat lärarfack och lärarpersonal på ett mycket respektlöst sätt. Samverkansklimatet har åkt minst tio år tillbaka i tiden. Därav denna insändare.

Vår kommun har satt upp mål att bli "Bästa skola 2021". Man har valt SKL:s kommunranking som "måttstock", det vill säga den ranking man låg bäst till i. I jakten på detta jagar man "poäng" som en orienterare letar kontroller. Tanken verkar vara att flest tagna "kontroller" vinner. Mycket hamnar i lärares och skolledares redan överfulla knän. Man ska laga det som inte är trasigt och det som är trasigt och inte fungerar det får man lägga åt sidan. Toppstyrningen är tydlig och attityden uppifrån spiller ner i organisationen och skapar "rädsla", bland annat för att visa dåliga resultat.

Ett par andra exempel på hanteringen av lärarkollektivet:

1. Inför lönerevisionen 2014 meddelade man på koncernstabsnivå att lärare och skolledare skulle prioriteras, det vill säga få mer än de flesta andra grupperna. Eftersom det var sifferlöst avtal så fick facken inte veta hur mycket man skulle få och man fick nöja sig med det. Utfallet blev närmast löjligt när det passerat BoU. Skillnaden mellan LR och Akademikerförbundet (ej prioriterade) blev 0,06 procentenheter (!) medan Skolledarförbundet och Lärarförbundets skolledare fick 1,12 procentenheter mer än LR.

2. När lärarna skulle få nya datorer tvingades de först konstruera en IT-uppgift och lägga upp den på nätet. Att publicera en uppgift för allmänt beskådande och kritiserande stressar många. Ingen annan inom kommunen behövde göra liknande. De skolor som gjorde detta bäst fick de nya datorerna först. Alla fackliga förbund protesterade och tyckte att de sämst utrustade skolorna skulle få först. Listan kan göras mycket längre och innehålla betydligt värre inslag men det räcker för denna gång.

Tomas Ärlebrant

Lärarnas Riksförbund Sundsvall

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons