Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Prioritera säkerheten när trafik upphandlas

/

Annons

I dag upphandlas de samhällsbetalda resorna med jämna mellanrum och det ligger i berörda intressenters intressen att lägga anbud på dessa körningar. Underförstått verkar ”lägsta budet vinna”. Om vi ser till de anbud som lämnas in och ligger i de lägsta lagen, kan vi garantera att det inte finns en enda möjlighet att dessa företag har kollektivavtal än mindre följer kollektivavtalens riktlinjer. Något som provocerar ytterligare är att majoriteten av chaufförerna på företagen utan avtal kör på provision. Detta innebär att av det belopp man tjänat in under en dag utgör lönen cirka 35–40 procent av det inkörda beloppet. Oavsett vad dagens kassa innehåller.

De bolag som räknar på anbuden efter kollektivavtalsenliga löner till sina anställda blir i dessa sammanhang så pass mycket dyrare att de direkt diskvalificerar sig. Detta leder till lönedumpning och omänskliga villkor för chaufförerna.

Om vi jämför en genomsnittlig färdtjänstresa med en genomsnittlig privattransport så genererar privattransporten betydligt mer pengar än färdtjänsten. Om du då försörjer dig på 35–40 procent av den summa du kör in under dagen är det logiska att hellre ta privattransporten. I exempelvis Stockholm har detta fenomen inneburit att chaufförer tackat nej till färdtjänstkörningar till förmån för privattransporter. Konsekvensen blir att färdtjänstkunderna får vänta länge på sin transport. Och i vissa fall får en stressad chaufför som jagar nästa körning.

Det vi vill belysa med denna text är att berörda instanser inte ska stirra sig blinda på det lägsta priset. Det lägsta anbudet innebär med största sannolikhet sämre villkor för chaufförerna, högre hastigheter på vägarna. Priset vi får betala är säkerheten för våra barn, våra äldre och våra sjuka.

Jessica Höglin och Johanna Bergsten, Transport Avdelning 32

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons