Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Priset är 3 000 fordon per dygn genom stan

/

Den 1 februari 2015 får Sverige en ny transportpolitik. Nu är målet inte längre samhällsekonomisk effektivitet, som har gällt sedan 1966. I stället ska transportpolitiken vara statsfinansiellt lönsam.

Annons

Från och med den 1 februari ska vi betala en avgift på nio kronor på den nya E4-bron. Detta ger staten 46 miljoner kronor per år. Men broavgiften medför att 3 000 fordon per dygn kommer att åka genom centrala Sundsvall i stället för på bron. Det ger längre körtid, ökad bränsleförbrukning, mer buller och avgaser och fler trafikolyckor. Men dessa kostnader drabbar inte staten, utan de enskilda trafikanterna, kommunen och landstinget.

Att ta betalt av trafikanterna på nya broar är inte samhällsekonomiskt effektivt. Det strider också mot de transportpolitiska målen för säkerhet, hälsa och miljö. Broavgiften rubbar grunderna för den svenska transportpolitiken.

Att en så stor förändring har beslutats utan grundlig utredning och debatt är mycket märkligt. Vare sig regeringen eller Trafikverket har kunnat förklara på vilket sätt broavgifter bidrar till uppfyllandet av de transportpolitiska målen.

Vad säger Karin Svensson Smith (MP), ordförande i trafikutskottet? Vad säger Anna Johansson (S), infrastrukturminister? Vad säger Gunnar Malm, generaldirektör för Trafikverket?

Om man vill ge kommunerna större ansvar för stora vägprojekt bör detta ske i samverkan med kommunerna, göras konsekvent och rättvist i hela landet och inte minst utformas så att det främjar de transportpolitiska målen.

Björn Abelsson

Trafikplanerare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons