Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Riv inte bron över Gimån

/
  • Det var befolkningen i trakten som under 1800–1900-talet, genom sitt idoga arbete i timmerskogen, med krökta ryggar, lade grunden till imperiet SCA, menar Bengt Brügge.

Annons

Framkomlighet Stor oro råder i bygderna runt Holmsjön i östra Jämtland och delar av Medelpad över rykt­ena om att SCA avser att riva bron över Gimån vid Ljungå Vad. Ett hundratal personer har via Facebook protesterat mot åtgärden och anser att det är ett helgerån mot bygden och dess befolkning.

Förutom ortsbefolkningen kommer även turismen inom denna del av Jämtland att bli lidande, liksom alla de fritidsfiskare som här har funnit en skön avkoppling.

Historiskt sett har Ljungå Vad varit den enda och äldsta färdvägen inom området, något som stenåldersfynd från trakten kan bevisa. I dagens läge finns, efter att den gamla bilframkomliga bron revs på 1970-talet, endast en gång- och cykelväg över Gimån på platsen. Stenkistorna från den gamla bron håller nu upp den bro som SCA nu avser att riva.

När kraftstationen byggdes i Torpshammar reglerades den två mil långa Holmsjön, i vilkens norra del, Gimån rinner ut just vid Ljungå Vad.

Efter sjöregleringen varierar Holmsjöns yta till den grad, att det gamla vadstället inte längre kan användas. Det betyder att om den nuvarande bron rivs vid Ljungå Vad, blir kommunikationerna över Gimån sämre, än de var under stenåldern. Med andra ord oframkomlig.

SCA anser att det blir för dyrt att underhålla en bro på platsen. Kostnaderna torde dock endast vara en skärv av kostnaderna för SCA:s direktörer, när de flyger i SCA:s stora franska jetplan. Varje flygtimme kostar 100 000 kronor och slukar 1 200 liter flygbensin.

Enligt Svenska Dagbladet kommer SCA:s deltagande i segeltävlingen Volvo Ocean Race att kosta en halv miljard kronor. Bara vd:s resa till Kapstaden i Afrika med SCA:s jetplan kostar 2,5 miljoner kronor.

Så nog kan väl SCA kosta på den lilla bron över Gimån vid Ljungå Vad så att den blir framkomlig. Det var än dock befolkningen i trakten, som lade grunden till SCA (tidigare Skönsviks AB), som under 1800–1900-tal­et, genom sitt idoga arbete i timmerskogen, med krökta ryggar, lade grunden till imperiet SCA. Man river inga broar nu för tiden, man bygger broar till befolkningen.

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons