Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så här vill vi synskadade att kollektivtrafiken ska fungera

Annons
Synskadades riksförbund i Västernorrland kommer med en rad förslag för att förbättra kollektivtrafiken för synskadade. Bild: Carolina Wahlberg / Ove Öst

Många av oss synskadade reser med kollektivtrafiken, då vi "hittar i området" och där kollektivtrafik finns. För att förbättra säkerheten och funktionaliteten för blinda och synsvaga är följande principer viktiga att leva upp till:

Vid terminaler, stationer och liknande ska det vara möjligt att få personlig service, i form av ledsagning till och från flyg, buss eller tåg och vid byten av färdmedel. Bussar och tåg måste alltid angöra samma perrong och stanna på samma ställe vid på- och avstigning. Vi vill även att ledarhundar ska kunna följa med resenären.

Terminaler och hållplatser med så kallade bussgator som de gående måste passera, ska vara försedda med övergångsställen. Dessa ska vara kompletterade med akustiskt eller någon annan typ av varningssystem.

Den teknikstyrda servicen, som biljettautomater och stämplingssystem, måste kunna användas av den som inte ser eller ser dåligt.

För att öka säkerheten för synsvaga personer ska perronger alltid ha en kontrasterande perrongkantsmarkering. Det bör också finnas en stolpe som markerar var bussen stannar och informerar om att "här är en hållplats". Dessutom underlättar väl upplysta och kantmarkerade hållplatser för synsvaga.

Debatt: Barnfamiljer behöver inte redovisa hur de använder barnbidraget – vad är skillnaden för oss synskadade?

Vi ser helst att åtminstone en informationstavla eller display på perrong eller terminal placeras så lågt att synsvaga resenärer kan gå nära och läsa. Detta gäller till exempel topptavlor på buss- och järnvägsstationer som ska flyttas ner, samt nummer- och destinationsskyltar på fordon. Tidtabeller ska också finnas tillgängliga för synskadade.

Tysta fordon måste ge ifrån sig varningsljud så att personer med synnedsättning och andra oskyddade trafikanter kan upptäcka bilarna i tid.

Hållplatserna ska alltid ropas ut och fordon som används i kollektivtrafiken ska vara försedda med högtalarsystem på utsidan som informerar om nummer och destination.

Avstigningsknappen ska vara standardplacerad, det vill säga där man förväntar sig att den ska finnas, och det gäller alla fordon. Knappen ska också vara i kontrasterande färg mot omgivningen.

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Ett växande problem är tysta fordon som el- och hybridbilar. Miljövinsten med elbilar är självklar. Men tysta fordon måste ge ifrån sig varningsljud så att personer med synnedsättning och andra oskyddade trafikanter kan upptäcka bilarna i tid.

Passa även på att ge personal inom kollektivtrafiken fortlöpande utbildning i handikappkunskap.

Slutligen ska en väl fungerande färdtjänst också finnas tillgänglig som ersättning för den egna bilen, cykeln eller när man inte "hittar" eller känner sig osäker.

Sven Edlund,

Ordförande, Synskadades riksförbund Västernorrland

Anita Eklöf

Vice ordförande

 

Läs också:

Trygghet kan aldrig bli omodernt – skrota inte handikappersättningen

► Vi klarar oss utan kränkande behandling från Försäkringskassan – låt bli handikappersättningen

► Skrotad handikappersättning hotar synskadades frihet

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons