Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Salt eller inte salt på vägarna – det är frågan till Sundsvalls kommun

Annons
Timrås enda väghyvel plogar vägarna för fulla muggar. /Arkivbild

Här kommer en fråga till ansvariga för snöröjning och väghållning samt miljöfrågor i Sundsvall.

Normalt är man ju inte så förtjust i vägsalt med tanke på hur bilarna ser ut efter att man kört en tid med det på vägarna, men om alternativet är att ha hoppiga, knöliga och spåriga vägar känns det trots allt som ett alternativ.

Men, vägsalt används inte så mycket på de kommunala vägarna på grund av miljöpåverkan, vilket är förståeligt.

Här skulle jag vilja fråga, har det gjorts någon studie eller jämförelse på hur miljöpåverkan ser ut i följande fall:

► 1) Vägarna saltas så att den sista snön luckras upp och så småningom tinar bort varpå vägarna i stort sett inte behöver mer åtgärd utöver den grundläggande snöröjningen och eventuellt bortforslingen av plogvallar.

Miljöpåverkan: Saltet är såklart inte bra för närmiljön och följer med smältvatten till dikeskanter och vattendrag. Ett visst långsiktigt slitage blir det också på bland annat oskyddat stål.

För Plus-kunder: Elvy Söderström om kritiken mot Norrtåg: "Jag känner starkt för de som pendlar"

► 2) Vägarna saltas inte utan i stället måste dessa hyvlas med jämna mellanrum, vilket kräver mer åtgärder även efter avtaget snöfall utöver bortforsling av plogvallar och liknande.

Miljöpåverkan: Jag tänker mig att vägarna slits en del extra av hyveln, maskinerna drar långa köer och mycket trafik blir stående på tomgång lång tid, plogvallar från hyvlarna är hårda och medför skador på fordon när dessa forceras vilket i sin tur genererar service och reparationer.

Vinterväg.

Men, summerat, vad ger egentligen minst påverkan, och vad ger mest nytta för trafiken, speciellt en så pass extrem vinter som denna?

Normalt är man ju inte så förtjust i vägsalt med tanke på hur bilarna ser ut efter att man kört en tid med det på vägarna ...

Observera, detta är ingen kritik mot att snöröjningsfordon är i vägen eller liknande, det är bara en nyfiken fråga eftersom man så tydligt ser skillnad på Trafikverkets vägar som saltas och kommunens som i de flesta fall inte saltas.

Björn

Läs mer här:

Det gick bättre när vi inte fick varningar om vädret

► Skicka traktorerna dit de hör hemma och investera i riktiga snöröjningsfordon

► EU-trailers är en fara i trafiken – helt rätt om de förbjuds

► Flera timmars väntan i köerna på E4 – helt i onödan

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons