Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sänk åldern för skoterkort

/

"Dagens ungdomar vet att man måste använda hjälm, ryggskydd, nackskydd, njurbälte när man kör skoter".

Annons

Ända sen jag var tolv år så har jag kört skoter och det är det bästa som finns, att känna snö snabbt smälta mot kinden och farten. Det är obeskrivligt att kliva upp en tidig morgon, gå ut i solskenet och bara starta skotern och känna den härliga doften av tvåtakt. Jag och pappa brukar köra varje gång vi åker till stugan, vi åker ungefär två–tre mil varje gång och så blir det lite skoterjagis i djupsnön. Jag har länge varit mogen för skoterkort.

I ett radioinslag i P4 Jämtland (2012–11–22) berättas att dagens ungdomar har bättre koll och vet att skoter och alkohol inte går ihop. 2012 omkom fem personer i Jämtland varav alla var i 40 års ålder och över. ”Det är män i 40-årsåldern som omkommer, det är väldigt sällan tonåringar eller kvinnor.” Den största anledningen till att ungdomar är mer medvetna om skoterfylla kan bero på skoterkortet som infördes år 2000. Det här visar att skoterkorts­åldern behöver sänkas.

Poängen med detta är att man ska få ta skoterkort när man fyllt 15 år, man får ta mopedkort och då tycker jag att man även är mogen att ta skoterkort. När man tar mopedkort så får man lära sig trafikvett och olika skyltar, men då kanske ni tänker att det inte hör till skoteråkning. Men det gör det, när man kör på led i till exempel Vemdalen så möter man ofta andra skoter­åkare och då måste man ha trafikvett.

Det är relativt dyrt att ta skoterkort men om man har tagit mopedkort så kan man få halva priset på skoterkort. Om man ska ta skoterkort så måste man vara hyfsat rutinerad, det är därför jag tycker att man måste ha mopedkort för då har man lärt sig en stor del av teorin i skoter. Om man tagit mopedkort så har man praktiskt taget fått skoterkortet, det är bara praktiken kvar då, nästan.

Men om du inte vill ha mopedkort? Ja, då får man skaffa skoterkort vid 16 års ålder. Mopedkort är ett måste om man ska få ta skoterkort vid 15.

Förra året på sportlovet så träffade jag en 15-åring som ville hänga med sin pappa ut på fjället med skotern, men han fick inte. Han blev väldigt ledsen och arg över åldersgränsen, han hade tagit mopedkort men fick ändå inte. Det tycker jag är fel. Han har kört skoter sen han var sju och fick sin första skoter av sin pappa när han var tolv. Han är väldigt rutinerad och lärt sig alla regler om skoter och trafik av sin far som har varit intresserad av skotrar sedan han var sju–åtta år. Det har gått i generationer och den traditionen är stark och dum att bryta.

Man får ju börja övningsköra bil när man är 16 och ta körkort två år senare. Om det inte ska ändras till 15 så tycker jag att man ska få börja övningsköra vid 14 vid skoterkortstagning.

Det är ju väldigt ointelligent och större risk för allmänheten att stoppa in en desperat 16-åring i sin farmors gamla bil, än att låna sin pappas skoter och köra på en sjö där närmaste människan är 200 meter bort.

Många farbröder säger ju att man ska lyssna på den äldre generationen. Nej! Det finns ju bevis på att äldre har sämre koll på skoterkörningen, föreningen SNOFED gjorde en undersökning och det visade att ungdomar har bättre koll.

Dagens ungdomar vet att man måste använda hjälm, ryggskydd, nackskydd, njurbälte när man kör skoter, men äldre generationen gör inte det. Jag har sett vissa som kört 80 km/tim utan hjälm och det är ju hemskt!

I ett tv inslag från Jämtlandnytt (15/4 2014) konstateras att ungdomar vet att alkohol och skoter inte går ihop, det är fakta.

Det är verkligen på tiden för ändring. Jag blir förbannad över hur många ung­domar som blivit väldigt ledsna över denna dumma åldergräns. Den måste ändras! Det ska vara lagligt att få köra med sin pappa på ett snöglittrande fjäll. Man ska få dricka varm choklad efter en skotertur.

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons