Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Satsa på järnvägen

/

Annons

Norrlandsförbundet gjorde under hösten 2013 en undersökning bland riksdagsledamöterna från de fem nordligaste länen. Frågan som ställdes var; vilka norrlandsfrågor kommer engagera dig mest under nästa mandatperiod? En klar majoritet av ledamöterna som svarade, oavsett partibetäckning, nämnde infrastruktur som den absolut viktigaste norrlandsfrågan. Infrastruktur i allmänhet och järnväg i synnerhet.

Tåg är det mest miljövänliga transportsättet. I dag går dock två tredjedelar av allt gods från norr på landsväg. Självklart är persontrafiken på järnväg viktig, men det är godset från norr som är det absolut största argumentet för att bygga mer och bättre järnväg. Trots detta fick de tre nordligaste länen minimalt med investeringsmedel för järnväg i den senaste nationella transportplanen, jämfört med övriga landet. Västernorrlands och Gävleborgs lobbyarbete kring järnväg har dock gett visst resultat.

Mängden gods från norra Sverige kommer att öka. Företrädare för gruvindustrin säger att transporten av malm motsvarar ett Eiffeltorn varje dag. Kunde man skulle man transportera två. Så om staten gjorde investeringarna på de norra järnvägssträckorna så vore det en snar vinst i statskassan. Enligt EU:s analys om Bottniska Korridoren krävs ny järnväg mellan Umeå och Luleå i form av Norrbotniabanan och dubbelspår på sträckan Härnösand-Stockholm genom Nya Ostkustbanan för att kunna tillgodose behoven för transport av gods ut i Europa.

Det bristfälliga underhållet på järnvägen har på senaste tiden lett till urspårningar och att gods för stora pengar har förstörts. Företagen som vill kunna transportera sitt gods på järnväg ser idag att det är förknippat risker och väljer istället att skicka sitt gods på landsväg. 

Riksdagsledamöterna som svarade på Norrlandsförbundets fråga för knappt ett år sedan är alltså överens om att infrastruktur i form av järnväg är den viktigaste utvecklingsfrågan för Norrland. Denna åsikt är blocköverskridande och spänner över alla partigränser. Denna samstämmighet måste användas i det kommande parlamentariska arbetet! Norrlandsförbundet frågar därför sina norrländska riksdagskandidater: Hur tänker ni samarbeta för att bli en kraft för handling och förhandling för utveckling av Norrladnds infrastruktur? Hur ska ni att arbeta i riksdagen för att Norrland ska få sin nödvändiga del av den svenska statens infrastrukturkaka?

Norrlandsförbundets styrelse

Ewa Back, ordförande

Berit Kvist, vice ordförande

Britt Westerlund, Norrbottens län

Ann-Kristin Nilsson, Norrbottens län

Inger Bäckström, Västerbottens län

Hans-Olof Mårtensson, Västerbottens län

Susanné Wallner, Jämtlands län

Jim Salomonsson, Jämtlands län

Agnetha Alenius Madsen, Västernorrlands län

Sig-Britt Ahl, Västernorrlands län

Gunnar Olsson, Gävleborgs län

Jenny Breslin, Gävleborgs län

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons