Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Se Y:et som en tillgång

Annons

Replik på "Lösningen på Y-frågan – dela på kostnaderna", ST den 29 augusti.

Torbjörn Lindgren slår huvudet på spiken, och kanske utan att själv vara medveten om det. Det är just det här som är problemet, inte bara med Y:et, utan med nästan all kultur och konst. Man ser det som kostnad i stället för som en vinst och tillgång.

Tänk om man skulle resonera på samma sätt om annat. Till exempel att det är ingen idé att bygga något hotell för det är en så stor kostnad. Eller varför inte den nu aktuella bron. Det är ingen idé att bygga den, för det blir för dyrt. Vem ska ta den kostnaden?

Det här resonemanget har jag hört hundratals, kanske tusentals gånger, framför allt när det gäller kultur. ”Ja, det är verkligen storartat, men ... det kostar ju också, och vem ska ta den kostnaden?”

Om man nu ser Y:et som ett ekonomiskt problem måste man väl i ärlighetens namn först göra en riktig budget. Och i den budgeten borde det då också finnas en kolumn för intäkter. Det är när man börjar intressera sig för intäkter som Y:et plötsligt kan bli en tillgång och en vinst, i stället för att bara vara en kostnad.

Var kommer då vinsten ifrån? Främst från turismen. Och turism berikar hela samhället, inte bara några få. Därför är det också svårt att beräkna vinst på turism, men alla vet att den är stor. Om det plötsligt kom tvåhundra tusen turister till Timrå skulle det betyda mycket för samhällsekonomin. Företag skulle blomstra, näringar växa. Men ska det hända måste man ändra synsätt, och inte se Y:et som en kostnad och något betungande.

Vår inställning ger givet resultat. Det finns det många bevis på. Är vi stolta över något och ger det ett värde och erkännande så ser andra det. Marknadsför Y:et som det stora konstverk det är, och vinsten är given.

Jag tror att det är lågt räknat med 200 000 turister, om man satsar rätt och stort. Men för att göra ett litet räkneexempel: 200 000 turister som handlar för 200 kronor var, gör

40 000 000 kronor. Det ger i alla fall en liten fingervisning.

Kan en liten vattenåder på Alnö, som sades vara helbrägdagörande, dra busslaster, så ska väl ett Y från en av världens största konstnärer kunna locka folk. Dessutom får man väl anta att kommunen och länet också har annat intressant och trevligt att visa upp och erbjuda våra besökare.

Jan Peder Forsberg, kulturarbetare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons