Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skolsköterska: Den enskilda eleven får betala priset när skolan misslyckas

Annons
Signaturen Skolsköterska vill att skolorna anpassas bättre till de barn som av olika anledningar har problem att lära sig och utvecklas. Bilder: Jessica Gow/TT

Du har rätt att lära och utvecklas. Läraren ska ge alla elever möjlighet att lära och utvecklas.

Alla människor är olika. Vi kommer från olika bakgrunder, tror på olika saker, ser olika ut och tänker olika. Vi är också olika bra i olika ämnen. Läraren ska hjälpa dig och de andra eleverna i klassen att förstå varför det är så viktigt att man lär sig mycket i skolan. 

Du ska få hjälp att hitta ditt sätt att lära. Läraren ska också försöka förstå hur varje elev i klassen kan lära sig så mycket som möjligt – och hjälpa dig förstå hur du lär dig bäst. Läraren ska se till att du får prova olika sätt att arbeta på. Därför kan du inte alltid få arbeta på det sätt som du trivs bäst med.

Du ska inte behöva sitta sysslolös i klassrummet.

Ditt ansvar är att vara uppmärksam på lektionerna, att försöka förstå och att göra de uppgifter som läraren har planerat. Om du inte tycker att undervisningen är bra ska du berätta det för läraren så att läraren har en möjlighet att ändra på undervisningen.

Om du har svårt att klara dig i ett ämne ska skolan hjälpa dig. Det spelar ingen roll varför du har kommit efter.

Det här är elevens rättigheter, enligt Skolinspektionen.

Läroplanen är helt beroende av att alla elever har trygga hem. Eftersom det inte alltid stämmer ska resten utredas av psykolog.

Javisst, de allra flesta elever får tillräckligt bra betyg för att gå vidare till gymnasium, men inte alla. De som har svår ADHD, ADD, autism, de skoltrötta, de vars föräldrar missbrukar, är sjuka, förståndshandikappade eller av annan anledning inte kan eller har förmåga att stötta sina barn tillräckligt. Läroplanen är helt beroende av att alla elever har trygga hem. Eftersom det inte alltid stämmer ska resten utredas av psykolog.

Men, skolan anpassas ändå inte. Har man en autistisk personlighet klarar man ofta inte att gå i en klass med 25–30 andra elever. De behöver extra duktiga och utbildade lärare i ett mindre sammanhang. Vi har inte anpassade lokaler, vi har inte tillräckligt med speciallärare och specialpedagoger, vi har för stora klasser.

Skolan ska fan i mig vara rättvis och likvärdig för alla.

Vi måste fokusera på lärande och god hälsa och inte på psykisk ohälsa. Att hela tiden fokusera på den ökande psykiska ohälsan i stället för att fokusera på vad som kan göras för att minska ohälsan är fel väg att gå. Att gå ut grundskola och gymnasiet är de största och viktigaste förutsättningarna för ett framtida bra liv. Varenda unge som går ut grundskolan utan godkända betyg kostar samhället och enskilda oerhört mycket ekonomiskt och i lidande. Att ge upp för att man inte förstår är ett enormt misslyckande för skolan, men det är den enskilda eleven som får betala priset. Om skolan verkligen anpassades och resurserna fanns skulle nog köerna till BUP minskas och färre barn behöva äta medicin för sin ADHD eller depression.

Lärarna är bra och gör vad de kan och mer för att utbilda. Men de är inga superhjältar. De behöver stöd och förståelse för kunna göra ett bra jobb.

Skolan ska fan i mig vara rättvis och likvärdig för alla oavsett förutsättningar! Alla räknas, alla har rättigheter och skyldigheter.

Skolsköterska

Läs också:

Hur hon än försökte var hon annorlunda – det gick bara inte att förklara med ord

Alla skolor borde NPF-anpassas – det skapar trygghet för alla elever

Trots ökad information om NPF ökar också okunskapen – hur hänger det ihop?

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons