Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

ST går för fort fram i sin digitala satsning

/

Annons

Nu fick man kanske veta sanningen om ST:s extrema satsningar på de digitala kanalerna de senaste åren på bekostnad av en alltmer borttynande papperstidning.

Läs också: Det går inte att läsa e-tidningen överallt

Dock inte i ST utan i en artikel i DN den 7 juli där det bland annat sägs att Mittmedia profilerat sig som en medieaktör som går i bräschen för digitala satsningar. Det har vi sannerligen märkt tydligt vi gamla pappersläsare. Innehållet har urholkats allteftersom och andelen TT-material ökat. I stort sett alla krönikor som den förre chefredaktören skrivit har han hyllat och bara framhållit den digitala satsningen och man har som läsare fått intrycket att papperstidningen är ett onödigt ont som ledningen trots allt måste ta fram.

Jag har sedan länge ifrågasatt varför allt detta måste göras så snabbt – vi är ju fortfarande ett stort antal 60+ som helst läser dagstidningen i pappersform. Jag är väl medveten om att en digitalisering är på gång, men som sagt varför så brått? Både DI och DN, som för övrigt har bättre digitala nyhetssidor än ST, talar fortfarande varmt om betydelsen av en bra pappersutgåva.

Läs också: Nostalgi och framåtblickande när ST firar 175 år

När det vidare framgår i DN-artikeln att 91 procent av företagets samlade intäkter fortfarande kommer från affärer relaterade till papperstidningen kan man fråga sig varför man misskött den så pass mycket såsom skett de senaste åren? En viss tillnyktring kan skönjas hos både den avgående som den nye tf chefredaktören som i sina senaste inlägg, kanske inte direkt lovprisar trycksvärtan, men som ändå ger den ett visst erkännande.

Men jag är i likhet med Jämtlandstidningens chefredaktör Ralph Rentzsch, som länge spått en dyster framtid för många tidningar inom Mittmedia, skeptisk till att ST plötsligt skulle bli så mycket bättre att göra en bra lokaljournalistik. Men låt oss hoppas att papperstidningen åtminstone kan få ta någon del av sina egna intäkter till en satsning även på den.

Mats Löjdahl

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons