Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sundsvall inte beredd möta växande bilism

/

Annons

Bilen har framtiden för sig. Försäljningen av nya bilar slog rekord 2015 och den positiva utvecklingen tycks fortsätta även i år. Kvinnors bilägande ökar påtagligt mycket snabbare än männens. Intresset för att ta körkort växer också stadigt och de många nyanlända svenskar som håller på att etablera sig i samhället kommer säkerligen att förstärka trenden.

Läs även: Det måste bli bättre på bussarna om bilåkandet ska minskas

Samtidigt pågår en fantastisk teknisk utveckling av bilarna. Nya bränslen gör dem utsläppsfria. Självkörande teknik gör att trafikflöden kan effektiviseras. Nya säkerhetssystem har potential att minimera dödstalen i trafiken. Framtiden ser med andra ord ljus ut för bilismen.

Detta ställer dock krav på att politiker och makthavare förmår att göra nödvändiga prioriteringar och investera i infrastruktur för framtiden. KAK har gjort en Skop-undersökning i syfte att klarlägga om svenska folket anser att nödvändiga investeringar faktiskt görs.

Frågan löd: Görs det tillräckliga satsningar för att underhålla och utveckla vägnätet i Sverige eller skall man satsa mer? Hela 73 procent av de tillfrågade ansåg att så inte är fallet. Frågan Anser du att politikerna planerar på ett bra sätt för att möta behoven från den växande bilismen i Sverige? gav samma utfall. Oberoende av kön, ålder utbildning, sysselsättning, facklig tillhörighet, partisympati och bosättningsort är det en majoritet som anser att politikerna inte planerar på ett bra sätt för att möta behoven, vilket får ses som anmärkningsvärt.

Det är alltså tydligt att efterfrågan på investeringar i infrastruktur är stor och den lär inte bli mindre i framtiden.

Många kommuner i Sverige tycks dock ha en annan uppfattning om verkligheten. KAK har frågat Sundsvalls kommun om vad man gör för att möta den växande bilismen. Svaret blev att man inte alls planerar för detta, utan att man istället fokuserar på att minska bilresandet. Det ligger en stor risk i att planeringen inte tar hänsyn till den faktiska verkligheten och ställer trafikslag mot varandra. Ett bryskt uppvaknande för politiker och makthavre kommer troligen att bli fallet och processen dit kan bli svår och kostsam.

En konstruktiv diskussion kring infrastrukturplanering bör fokusera på att hitta smarta lösningar för alla trafikslag. Hur kan mer yta på gatorna frigöras genom fler parkeringshus? Hur kan framtidens smarta bilar bidra till att effektivisera parkeringsmöjligheter? Kan mer distributionstrafik ske nattetid med hjälp av självkörande teknik så att den inte stör annan trafik? Hur kan vägarbeten skötas effektivare så att framkomligheten inte hindras?

Läs även: Bärgaren Daniel påkörd på jobbet – nu vill han ha en ny lag

Den typen av frågeställningar borde vara fokus för debatten. Infrastrukturen i Sverige och Sundsvall måste byggas ut så att människors mobilitet kan utvecklas och inte avvecklas. En verklighetsförankrad debatt är nödvändig om detta ska kunna bli verklighet.

Anders Ydstedt

Ordförande Expertrådet, Kungliga Automobil Klubben (KAK)

Kalle Bäck

Expertådet, KAK

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons