Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sundsvallsborna ska bekosta Sveriges dyraste väg: 400 miljoner för en kilometer

/

Annons

Replik på "Logistikparken avgörande för Sundsvalls framtid".

Vårt tidigare inlägg var ett svar till Åke Jonsson, vd för ett kommunalt bolag. Den som replikerar är Björn Lyngfelt, informationschef för SCA Forest, ett privat bolag. Det är inte första gången Lyngfelt rycker ut och skriver i kommunens ställe. Det är tydligen SCA som styr kommunens stadsplanering.

Lyngfelt påstår att Logistikparken är avgörande för inte bara Sundsvalls, utan för hela Mellannorrlands framtid. Stora ord – som inte följs av några imponerande argument. Om logistikparken är så viktig, varför har då näringslivet inte visat något intresse? Varför har SCA skjutit fram beslut om investering till 2017? Varför har de storslagna planerna bantats ner med tre fjärdedelar, samtidigt som hela projektet utgår från drömmen om en enorm utbyggnad av Ortviken? SCA har tidigare påstått att produktionen vid Ortviken ska öka med 300 procent till år 2025. Det är mycket talande att Ortviken nu inte ens nämns i Lyngfelts replik.

Logistikparker har blivit högsta mode i svenska kommuner. Marknaden är överetablerad enligt forskare vid Handelshögskolan i Stockholm. Anläggningarna slår ut varandra och Sundsvall rankas lågt bland logistiklägen. På plats 24 i Sverige.

Samtidigt försämras förutsättningarna för en logistipark ytterligare. Svaveldirektivet fördyrar sjöfarten i Östersjön. De nya reglerna orsakar en kostnadsökning på cirka tio procent på slutpriset, när produkten ska transporteras till kontinenten. I dagarna kom också Trafikverkets planer på att minska underhållet på 42 järnvägssträckor i landet. Detta slår hårt mot godstrafiken.

Varför envisas då SCA med logistikparken? Jo, bolaget kommer genom avtal med kommunen att få den tvångsinlösta marken i Petersvik. Den första åtgärden blir att anlägga en väg mellan Ortviken och Tunadalshamnen. SCA kan då transportera gods mellan sina anläggningar med obeskattade, tyngre fordon på intern väg. Egentligen har SCA redan då uppnått sitt syfte. Man kan hävda att man gör miljön en tjänst genom att färre lastbilstransporter från SCA går på allmän väg.

Det vore klädsamt av Lyngfelt att erkänna att SCA vill åt Petersvik bara för att anlägga Sveriges dyraste väg med notan utställd på Sundsvalls skattebetalare. Bara marken kommer att kosta skattebetalarna över 100 miljoner kronor. Därefter ska ytterligare några hundra miljoner av skattepengar in projektet. De utlovade jobben uteblir, men området fördärvas.

Petersvik är nu den mest uppmärksammade kulturmiljön i Sverige som hotas av förstörelse. I Petersvik finns potentialen att skapa en attraktiv stadsdel, med nya företag, kulturturism, nya bostäder, äldreboende och friluftsliv. Visionen tar sikte på en hållbar framtid. Logistikparken är inget miljöprojekt. Det är dåtidens betongprojekt som orsakar ett gapande svart hål i kommunens ekonomi för lång tid framöver. Det blir kännbart i Sundsvallsbornas vardag, men inte i de välbetalda SCA-direktörernas salonger.

Else Ammor

Nils Johan Tjärnlund

Björn Östlund

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons