Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tänk på att det är kunder ni har att göra med – inte brukare

Annons

Replik på Hemtjänstpersonal: Vi blir behandlade som undersåtar och ska vara tacksamma för toabesök, ST 4/3.

Ni skriver att ni ska vara tacksamma om ni hinner med toabesök. Är ni också tacksamma när ni hinner röka, prata i telefon och hånskratta om brukare som vissa gör under arbetstid? Och om ni behöver särskilda pauser, byt jobb. Röklukt och andra ofräscha dofter samt aggressivitet hör inte hemma i hemtjänsten. Personalens arbetskläder fordrar renlighet och kunderna förtjänar ett vänligt bemötande.

Det är kunden ni skall besöka, inte brukaren. Socialstyrelsen rekommenderar benämningen kund för de äldre mottagarna av hemtjänst. Men som det är nu finns det socialpersonal med flera som diskriminerar barn, äldre, alla som köper en tjänst av kommunen genom att använda ordet brukare. Pensionärer och barn har fått stå ut med det diskriminerande ordet brukare i flera år och det är jämförbart med #metoo-protesterna. May Öberg i SPF Seniorerna har anmält det fula ordet brukare till diskrimineringsombudsmannen, DO.

Så lär er att vi är kunder, kunder som betalar för ert jobb. Jag rekommenderar att ni läser Seniortidningen nr 1 2018 för att lära er mer.

Pensionär med doftsinne och seendet kvar

Läs också:

► För Plus-kunder: Kvinnors arbete lägre värderat: "Jämställdhet handlar om att påverka och förändra – inte okej som det ser ut idag"

► Insändare: Privat hemtjänst granskad – bättre på alla kvalitetsparametrar

► Insändare: Vad krävs för att ni ska förstå att min 93-åriga huvudman är dement?

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons