Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tillsammans formar vi framtidens skola

/

Annons

Flera insändare under den senaste tiden har handlat om skolan. Vår skoldirektör har satt målet att Sundsvall ska ha Sveriges bästa skolor 2021, men dit är det en lång väg kvar att vandra. En av insändarna handlade om den centrala elevhälsans roll för måluppfyllelsen, det vill säga den avdelning inom barn och utbildningsförvaltningen som inte arbetar direkt med elever utan på konsultbasis. Insändarskribenten, en skolsköterska i kommunal skola, framhöll vikten av att ha stödpersonal nära eleverna. Hon har lagt en av pusselbitarna i pusslet Sveriges bästa skolkommun 2021.

En annan insändare lyfte skolket i våra skolor. Även här har den centrala elevhälsan ett team, Närvaroteamet, som ska stödja skolpersonal i arbetet med elevers höga frånvaro. Om detta team finns närvarande för skolorna är oklart då skolket fortsätter. En pusselbit är nämligen att eleverna behöver vara i skolan för att nå målen.

Så kommer vi då till de insändare som tagit upp Förstelärarsystemet, ett system som ännu inte går att utvärdera eftersom det nyss har påbörjats, men som väcker många tankar; ett slags elittänkande kan skönjas i Sundsvall där externa team och förstelärare ska styra skutan med hjälp av ”andrelärare” eller kanske ”sistelärare” ute på golvet. Med 5 000 kronor mer i lönekuvertet har de valts ut som mer värda än sina yrkesverksamma kollegor. Hierarkiska system känns förlegade i dagens skolvärld och bidrar inte till den skolutveckling som politikerna tycks hoppas på. Med förhoppning om att en ny regering inser att ALLA lärare får rejäla löneökningar, kan yrket uppvärderas och tas på allvar. Detta är en tredje pusselbit.

Två färska insändare har också speglat skolan utifrån två skilda synvinklar, en är skriven av Lars Karlstrand, elevhälsochef, och en av före detta skolledaren Paul Alsén. Intressant är att den ene försvarar stöd långt ifrån eleverna med centrala konsulter, och den andre förespråkar stöd så nära eleverna man kan komma. Frågan är vilken av dessa pusselbitar som bäst passar in i skolpusslet? Mitt stalltips är att den ena biten kommer att behöva sågas till för att kunna fogas in i formen, medan den andra lätt glider in.

Ett pussel består av många bitar och vi behöver hitta resten för att få det färdigt. Fler insändare om skolan kan bidra till att pusslet läggs klart till 2021. Kom igen nu Sundsvalls alla lärare, ni behöver höja rösterna om det ska bli skillnad!

Andreläraren

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons