Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trafikeländet i Bergsåker

/

Annons

Man har ersatt en gammal bro med trafikljus med en sprillans ny bro med trafikljus. Det är inte mycket kvar innan andra filen kan öppnas, typ ett räcke. Men att bygga detta räcke tar oändligt med tid.

Samma med Västra vägen genom Bergsåker, det som fattas är lite färg på vägen, men att måla vägar det tar oändligt med tid.

Man ser ibland någon vägarbetare som pliktskyldigast går och påtar vid vägen men oftast är det helt tomt på folk.

Sen har vi den bedrövliga bussbommen vid Österro skola, alla som åker buss genom Österro vet hur bra den funkar. Själv bodde jag i Luleå för 25 år sedan och där fanns en liknande bom, den manövrerades med en fjärrkontroll av busschauffören och funkade alltid. Men gammal beprövad teknik är inget för Sundsvall, nej här måste man satsa på något nytt som garanterat inte funkar.

CN

Svar direkt från gatuavdelningen

Vi tycker att det är roligt att du bland annat intresserar dig för bygget av nya Bergsåkersbron. Men för att det inte ska råda några missförstånd så kommer här lite respons på dina synpunkter.

Varför hade den gamla Bergsåkerbron trafikljus?

Den gamla Bergsåkersbron har inte alltid haft trafiksignaler som reglerar trafiken på bron. Sedan Bergsåkersbron byggdes i mitten av 1930-talet har transportsidan utvecklats med större fordon och större lastkapacitet och därmed tyngre laster. Under åren har bron byggts om och förstärkts ett flertal gånger. 2007 stängdes bron för dubbelriktad trafik på grund av den bristande bärigheten i konstruktionen. Detta gjorde att vi var tvungna att reglera trafiken med trafiksignaler, i en fil på mitten av bron, där den var som starkast.

2008 togs beslut om att bygga en ny bro och sedan 2013 har arbetet med att bygga den nya bron pågått.

Varför har den nya bron trafikljus?

Normalt vid brobyggnationer så stänger man av trafiken under hela byggtiden, men i det här fallet har vi haft som ambition att hålla ett visst trafikflöde över den gamla bron så länge som möjligt. Detta för att främja framkomligheten för biltrafiken, busstrafiken, gående och cyklister i den mån det har varit möjligt.

I somras nådde vi den punkt där vi inte längre kunde ha trafik längs bron utan var tvungna att stänga av och leda bort trafiken för att arbetet skulle kunna fortgå. I september kunde vi släppa upp trafiken på den nya bron, där vi reglerade med en körfil och trafiksignaler, eftersom det fortfarande är en arbetsplats med arbete som pågår på bron. Efter invigningen i höst kommer trafiken att rulla över den nya Bergsåkersbron, dess två körfält, den nya gång- och cykelbanan och utan trafiksignaler.

Hur mycket är kvar på bron innan arbetet är slutfört?

Vi är nu i slutfasen av ett långvarigt byggprojekt och står inför en slutbesiktning. Vi har fortfarande finjusteringar och en omfattande elinstallation kvar. Vår ambition är såklart att slutföra arbetet och öppna bron så snart det är möjligt.

Bussbommen

I bussarna finns en sändare som känner av när bussen närmar sig bommen varpå den öppnar sig. Den öppnas alltså endast för bussarna eftersom att det, precis som du skriver, är en bussbom. Tyvärr är det så att många andra fordonsförare inte vill köra runt, utan väljer att bryta sönder bussbommen så att de kan passera, trots att det inte är tillåtet. Tyvärr utsätts bussbommen kontinuerligt för skadegörelse och har lagats inte mindre än tre gånger, sedan den monterades i augusti. Själva funktionen på bussbommen är mycket bra bara skadegörelsen upphör.

Västra vägen

Som svar på frågan om målning längs Västra vägen så antar vi att du syftar på linjemålning på asfalt. När det gäller linjemålning så är det generellt bland det sista som utförs på nyanlagd asfalt. Detta för att undvika nedsmutsning och därmed tappa den reflekterande effekten i färgen.

Hoppas du fick svar på dina frågor.

Gatuavdelningen, Sundsvalls kommun gnm Linnea Lång

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons