Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tvång och mobilförbud – förslag som visar att politiken inte tar skolan på allvar

Annons
Stig Sundqvist menar att Socialdemokraternas förslag om mobilförbud och att tvinga elever på de yrkesförberedande programmen att läsa kurser för universitetsbehörighet är icke-frågor och att det finns betydligt större problem att lösa. Bild: Fredrik Sandberg/TT / Anders Wiklund/TT

Partierna radar nu upp sina förslag till att kvalitetsförbättra skolan, men tyvärr kan jag bara konstatera att det svenska skolbygget bara fortsätter att bli ett lapptäcke. Ta bara som exempel Socialdemokraternas två senaste förslag till åtgärder:

■ De vill åter tvinga elever, på de yrkesförberedande programmen, att läsa kurserna för universitetsbehörighet. Detta grundar sig på tron att det skulle locka fler elever att välja dessa program. Vilken vetenskaplig undersökning stödjer detta? Kraven på eleverna att klara dessa behörighetskrav gav ju konsekvenser; de blev frivilliga efter yrkanden från oss ledare och lärare som undervisade på bland annat fordons- och byggprogrammen. Beslut fram och tillbaka kring skolan skapar bara frustration och inkonsekvens.

■ Mobilförbud som S nu lanserar är samma visa. Här finns tagna beslut som ger lärare och ledare beslutanderätt för sin klass och skola. Varför då besluta om mobilförbud i alla klasser och skolor i landet? Missförstå mig inte, ordning och reda har alltid varit min ledstjärna som lärare.

Läs också: Flera miljoner till kommunerna – för en mer jämlik skola

Det finns många exempel men dessa två visar att förslagen duggar tätt från partierna utan samordning med andra partier om skolans verkliga problem, inte dessa icke-frågor för skolan.

Vill man verkligen minska klyftorna i grundskolan måste radikala åtgärder vidtas där statens ansvar över grundskolan stärks.

Nedan listar jag två allvarliga problem som har verklig betydelse för skolans kvalitet och framtid:

■ Den svenska skolan har genom riksdagsbeslut i början av 90-talet skapat en skola som sorterar våra elever. Speciellt oroande är situationen i Sundsvalls kommun. Föräldrarnas utbildningsnivå bekräftar hur elever sorterats mellan de fristående och de kommunala skolorna. Just detta verifieras genom att studera de fem fristående och de tio kommunala skolorna. Den tidigare nationellt likvärdiga skolan har skjutits i sank genom friskolereformen. Vill man verkligen minska klyftorna i grundskolan måste radikala åtgärder vidtas där statens ansvar över grundskolan stärks. Mitt förslag som jag ofta nämner och återkommer till är ett återförstatligande.

■ Antalet lärare i skolan har en gigantisk utmaning. De beräkningar som finns pekar på en lärarbrist på cirka 65 000 lärare år 2025! Betänk denna siffra noga, ni som värnar om skolan.

Dessa två centrala och angelägna frågor hör jag ingenting om i debatten och bland politikerna. Mobilförbud etcetera är vad som presenteras? Besvikelse är det minsta jag och många som kan skolan uttrycker.

Ordo ab chao (ordning ur kaos)!

Stig Sundqvist, filosofie magister

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Läs också:

Lina Norberg Juuso: Mobilförbud i skolor är populism

L: Låt oss släppa frågan om vinster och koncentrera oss på vad som är bäst för barn och personal

► S: Extra stöd till utsatta skolor och höjd status för yrkesprogrammen – så minskar vi klyftorna i skolan

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons