Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Utför med skolan

Annons

Replik på "Nedmonteringen har pågått under lång tid", ST den 9 november.

Du har delvis rätt Stig Sundqvist. Nedmonteringen av skolan startade med studentupproret 1969 (Olof Palme tog täten) för att det var för svårt för studenterna.

Medan staten försökte få stil på skolan, trängde humanisterna ut människor med ingenjörsbakgrund ur skolan i tron att man skulle bli "herre på täppan". Tekniken kallas "behörighetsprincipen" och den slog rejält bakut, med ämnesobehöriga i spetsen. Dumheten får sig en örfil då och då och de stora elefanterna som klampat runt i glasbutiken av gammal vana, skär sig de också.

Nu använder staten, med förstelärarna som slagpåse, metoden att "härska genom söndring" för att dunka vett i humanisterna. Noteringen om interna kalla kriget i skolan är helt riktig. Antagningspoängen till lärarutbildningen är nära noll, vilket gör att det närmast är som "värnplikt", för arbetslösa.

På vetenskapsradion (P 1 den 5/11) tog den japanske proffessorn Mazzimura upp frågan om likriktningen i deras skolor. Professorn noterar att lärare med ingenjörsbakgrund nu är helt utrotade och bara likriktade humanister (filosofi, historia, språk och estetiska ämnen) bemannar katedrarna. Resultatet blir medelmåttor, skoltrötta och stökiga elever.

Proffessorn vill ha litteratur för självstudier så att eleven utan lärare kan studera i sin egen takt. Undervisningsmaterialet är anpassat för medelmåttor, det lämnar alla andra utanför. Tron på att det alltid bara är ett sätt elever lär sig på och att naturlagarna kan man dribbla med efter behag, är djupt rotad.

Skollärare tror också alltid att de kan utbildning bäst, men så är det förstås inte.

I Sverige har kritiken länge varit hård, bland elever, föräldrar och anhöriga, mot ovannämnda mönster. Skillnaden är att vår stagnation bara varat i sex år medan Japans pågått i 25.

Helst av allt vill man sätta en bokstavsdiagnos på elever, som skyler över lärarnas misslyckande. Straffutbildning verkar vara det modernaste påfundet man kommit på och fått geniförklaring för (sommarskola). Fast sådana som blint tror på allt (naiva) har alltid funnits, det är därför vi har 40 årskrisen, då 10-öringarna trillar ner i rasande fart och skolans brister kommer upp i dagen för korrigering. I dag är det snarare eleverna som får lära ut en stor del av den nygamla tekniken. Men det är ungdomarna som inte släpps in i arbetslivet, som får bära hundhuvudet, för det ni ställt till med i skolan.

Löneavdrag torde vara snabbaste korrigeringsmetoden, när det gått så här långt.

Ordspråket "dumheten straffar sig själv", hade jag inte trott skulle vara så pricksäker.

PISA-utslaget har oroat världen över och man har insett att det inte går att producera halva människor hur länge som helst. Dödtiden är dock enorm i den här reglerkretsen.

N-Å Sandberg

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons