Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Våga inse sanningen

/

Annons

I Västerbotten blev det 50 vindverk mot planerade 1 000 när tyska banker upptäckte att det bara finns fiber att exportera i. En sjökabel till Tyskland kan väl inte vara hela världen och skulle skapa en isfri ränna för sjöfarten till Norrland, när tyskarna betalar 3kr/kwh.

Egenproducerad solel i Tyskland hotas av skatt modell den svenska, för att täcka inkomstförluster för nätägare och elproducenter (utan en enda elabonnent drar bara det svenska elnätet mer än ett kärnkraftverk).

Insikten om att den svenska industrin klappar igen och det blir adjöss med exporten om inget görs, har börjat sätta sig. Det förvånar att man väntat så länge med att skaka lössen ur pälsen.

På seriösa sidan har Statkraft och SCA fått igång två av sina vindparker som ska förse industrin med garanterad elkraft till egen pris- och bidrags- nivå. Man måste ha kontroll över hela tillverkningskedjan för att stävja lycksökeriet som gör det lönsamt, att stänga av stora fabriker, på grund av elpriset. Även om priset per Kwh blir noll på vindelkraften, får man nytta av den i sina fabriker. Det är elkraftens prisfördelar som burit Sveriges hela exportandel av BNP sen Tage Erlanders dagar och som kallas den svenska modellen men som många som borde veta bättre, fått helt om bakfoten.

Vattenfall är ett bra exempel på varför elpriset ska hållas extra lågt. När man fick pengar över som lades på hög av det för höga elpriset, sölade man bara bort det. Verkställande dagdrivare (vd) har inget annat för sig. Hårt åtdragna tumskruvar är nödvändigt.

Fiasko brothers (MP) gör allt för att såga av den gren man sitter på. Kvacksalveriet med etanolbilarna som så många blev grundlurade av, är bara toppen på isberget. Folk är långsinta och behandlar allt med miljö som kvacksalveri och det fördröjer inhemsk produktion av drivmedel av betydelse, med cirka 100 år. Miljöprincipen för elefanter i glasbutik som nått "all time high" och även benämns "Fälldinträsket".

Finansiärer flyr, precis som de grundlurade etanolbilskunderna.

Vanligt folk och exportindustrin underskattas, av dumdristiga miljöfanatiker som fallit på eget grepp.

Det tar lång tid att reparera skadorna som skett med offentliga medel, på bekostnad av eftersatt infrastruktur/järnvägar och som därmed avsiktligt saboterat miljösträvandena i transportsystemet. Med många urspårningar och "fel signalsystem" på Botniabanan, går godstrafiken långa kostsamma omvägar. Det skulle uppskattas om politiken slutade skjuta ner "Dummy targets" och ägnade sig åt att tänka lite längre än näsan räcker.

Miljömänniskor på båda sidor skranket bekämpar varann med obefogade överklaganden till miljödomstolen. En avsiktlig skadegörelse (med offentliga medel) som havererar arbetstillfällen, inte minst i vår region och som kom upp i dagsljus då Botniabanan och vindkraftparker byggs och vid öppnandet av kalkbrottet på norra Gotland samt intrång i kärnkraftanläggningar med fängelse utdömt.

Allmänfarlig ödeläggelse är ett allvarligt brott. "Säkerhetsklassning" av fler yrkeskategorier, lärare i skolan är en grupp som borde kollas noggrannare. Man måste stämma i bäcken mot främmande makt, nu när Kalla kriget 2 bara flyttat järnridån några mil österut i genomsnitt.

N-Å Sandberg

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons