Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vägen norrut förfaller

/

Annons

Är vi norrlänningar ett fegt och undfallande folk fostrade under det koloniala oket ända sedan rikskansler Axel Oxenstiernas tid då han under 1600-talet tillsammans med Gustav den II Adolf mobiliserade Sveriges och Norrlands alla resurser för att finansiera det 30-åriga kriget?

Läs även: Usel ekonomi i "Norrlandstingen" – som snart kan bilda ny region

Utarmningen av Sverige och Norrlandslänen var då svår men frågan är om inte samma koloniala förtyck fortsatt och pågår ännu i dag och är accelererande.

Skillnaden nu är att statens skövling och utarmningen av Norrlandslänen, inte pågå för att kriga, den pågår i stället för att finansiera vår huvudstads utbyggnad till en inbillad världsmetropol.

Fabulösa 100-miljarderssatsningar ur statskassan gödslas ohämnat till översysselsättning och ekonomisk tvångsinflyttning av konsumenter till landets huvudstad, skapande en konstgjord tillväxt, helt och hållet betalda ur landets statliga skattekaka.

Norrlandslänens infrastruktur har däremot förfallit de sista 60 åren på grund av bristande och helt uteblivna återinvesteringar ur statskassan till sin infrastruktur, vilket totalt hindrat tillväxten och fråntagit norrlandslänen 100 000-tals statligt finansierade arbetstillfällen varje år.

Läs även: Stornorrland – nu kan första steget tas

Den statligt finansierade tillväxten i Stockholm kräver i dag att minst 70 000 personer flyttar in i Storstockholms kommuner och sattelitstäder varje år för att kunna konsumera den statsfinansierade infrastrukturutbyggnaden av vägar, gator, servicebyggnader och bostäder.

För att kunna hålla igång vår huvudstads konstgjorda översysselsättningsspiral och därmed framtvingade fortsatt inflyttning krävs, när pågående infrastruktursperiod 2011–2021 tar slut, inflyttning av minst 100 000 personer varje år.

Gävleborgs län tilldelade 837 miljoner, inte ens en (1) miljard till sina vägar och järnvägar för tioårsperioden 2011–2021 vilket ledde till att ansvariga i Region Gävleborg ryckte ut och plockade ned hastighetsskyltarna. 90 km/h ändrades till 80 km/h till förfång för våra pendlare.

Under nyss avslutad semestervecka besökande min uppväxtort, Storumantrakten, läsande lokaltidningarnas nedslående artiklar: Västerbotten och Ångermanland har landets sämsta vägar. Varför är vi så flata?

Sören Molander

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons