Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vd tolkar lagen endast ur vinstperspektiv

Annons

Det gläder att läsa att Mitthem delar vår tro om att allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Att byta ut 45 år gamla fönsterkarmar och klinker är en del av det, men det är även en juridisk plikt för Mitthem. Marie Selin uppger att Mitthems krav på 2.46 procent är normalt vid en jämförelse i regionen, likväl utelämnar hon att det var endast förhandlingarna med Mitthem som gick till medling.

När två tredjedelar av hyresförhandlingarna med de allmännyttiga (kommunägda) bolagen är avslutade ligger snitthöjningen strax över en procent. Det är den lägsta höjningen sedan 2006. Av förhandlingar med 203 allmännyttiga bostadsbolag har 20 fall fått avgöras av Hyresmarknadskomitten, i Norrland är det tre inklusive Mitthem. Att därmed påstå att Hyresgästföreningen har en ovilja att förhandla är inte respektfullt mot oss, hyresgästerna eller Mitthems ägare.

Vi är inte ovilliga bara för att vi inte godtar orimliga krav. Vi tror fortsatt på ett gott samtalsklimat även om vi inte är överens i denna fråga. Vidare skriver Selin att Mitthems snitthyra ligger under allmännyttan i Ö-vik och Umeå. Enligt hyresförhandlingslagen ska de lokala förutsättningarna avgöra hyresnivån, det är därför onödigt att jämföra Sundsvall med Ö-vik.

Hyresmarknadskommitténs rekommendation på 0.85 procent i höjning för Mitthems hyresgäster är ett bättre bud än Mitthems 2,46 procent. Detta är emellertid inte klart eftersom Hyresgästföreningen måste förankra detta med vår förhandlingsdelegation, även om vi respekterar kommitténs beslut.

Det är positivt att Mitthem upprustar, det är hyresgästerna värda. Sedan 2007 har Mitthem dock höjt hyrorna, minskat övriga kostnader samt därmed lagt det på underhåll. Oavsett höjning betalar hyresgästerna i dag för Mitthems planerade upprustning på 55 miljoner för 2015. Det lägre vinstkravet från kommunen år 2013 är redan inräknad i underhållsbudgeten. Att Mitthem har fördröjt underhållet ska ej drabba barnfamiljer, nyanlända och unga. Det är inte de senaste årens hyreshöjningar, trots viss påverkan, som har bäddat för det höga underhållet. Det är den ekonomiska krisens låga räntor och sänkta taxor som fått fastighetsbolagen att satsa på underhåll.

Slutligen tolkar Selin lagen på ett oroväckande sätt, hon hävdar att samhällsansvaret endast är ett kommunalt och statligt ansvar och avslutar med att fråga vad som är en rimlig höjning. Att vd:n har tolkat lagen ur endast ett vinstperspektiv indikerar varför förhandlingarna låste sig. De affärsmässiga principerna avser förhållningssätt, Mitthem ska inte bara vinstmaximera, utan främja det allmännyttiga och bostadsförsörjningen. Samhällsansvaret är ännu överordnat vinstkraven enligt lag och Mitthem är ett verktyg för kommunens bostadslöften. Desto mer skäligt är det att fråga Selin och ägarna om vad som är ett rimligt samhällsansvar för Sundsvalls kommun?

Lillemor Göransson & Ali Qadiri

Hyresgästföreningen Norrland

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons