Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vem ska äta med Pelle?

/
  • Även lärare och assistenter ställer sig kritiska till barn- och utbildningsnämndens nya måltidspriser. (Personerna på bilden har ingen direkt koppling till texterna.)

Annons

Kommentar till förskolelärarnas in­sändare ”Tvingas betala för kall mat” i ST 29 december.

Ett nytt måltidsförslag är presenterat från barn- och utbildningsförvaltningen. I korthet innebär det att personal i förskolan får betala 200 kronor när de äter (läs bedriver inlärning) med barnen, att en person äter gratis med en klass i grundskolan, att övrig personal som äter med barn betalar 1 040 kronor per månaden (52 kronor per dag) och att kaffe och te är gratis.

Om jag som klasslärare äter med min klass innebär det att jag, vid ett av fem bord, kan agera förebild i måltiden och pedagogiskt visa på lämpligt bordsskick och annan viktig livskunskap. De övriga fyra borden (20 elever) får klara sig på egen hand. Så långt kanske en del tycker att det är både förmånligt och rimligt att jag får äta helt gratis med fem av barnen i min klass. Jämför man med mina kollegor i förskolan, som får äta kall mat för 200 kronor i månaden, är det ju inget att klaga på. Eller mina andra kollegor i grundskolan som sätter sig med mina elever och äter för 1 040 kronor i månaden (om de nu kommer att göra det?). Men det finns en aspekt som skoldirektör Nilsson helt har förbigått.

I min klass finns två elevassistenter som finns nära två av mina elever som har funktionsnedsättningar hela skoldagen. De är speciellt viktiga vid måltiderna då det både kan vara rörligt och ljudligt i omgivningen. De kan i stort sett inte äta sin måltid utan att kliva upp ett antal gånger för att hjälpa eleverna, lugna eleverna och guida dem i måltids­situationen. De är helt oumbärliga och de är många ute på våra skolor. Nu med det nya förslaget måste de betala 1 040 kr i månaden för att utföra detta arbete, för det är ett arbete både de och vi andra som äter med barn och elever utför när vi äter med dem. Eleverna med funktionsnedsättningar och andra stora behov, hur har du tänkt här Tommy Nilsson?

Scenariet som jag ser framför mig är en matsal med få vuxna och många barn som får klara sig själva genom hela måltiden, stökigt, hög volym, stressad matpersonal och stressade lärare som ska överblicka 25 elever medan de själva kastar i sig maten. De som inte finner sig i att betala över tusen kronor i månaden kommer att ta med sig egen mat och den pedagogiska förebild som de tidigare varit försvinner. Som sagt, det är ett arbete vi utför när vi äter med barn och elever i stora matsalar med hög buller­nivå varje dag. Vi ska inte betala för att vi arbetar! Gör om och gör rätt!

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons