Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vi kämpar för att göra Bergsåker så bra som möjligt

/
  • Tack för att ni bryr er om Bergsåker, skriver Jens Berglund.

Annons

Replik på "Dåligt fikautbud på Bergsåkers travbana", ST 6 juli.

Jag är den förste att beklaga att det inte var någon kiosk öppen i vår fina totohall. Att man skall kunna köpa läsk och glass på en travbana i Bergsåkers dignitet en fredag mitt i sommaren på publikplats är självklart. Vi har haft ett samtal med vår arrendator av restaurangen efter fredagens tävlingar. Det har helt enkelt blivit ett misstag att man har gått på samma rutiner som när man kör vanligt lunchtrav under året med fem lopp som tar ca 1,5 timme. Vi hoppas och tror att det inte skall upprepas.

Norrlands Travsällskap har höga ambitioner när det gäller banan, sportsliga parametrar, hästägarrekrytering, publik och ungdom/utbildning. Norrlands Travsällskap har det senaste året investerat över 18 miljoner i kvalitén på vår anläggning, för att det ska vara en av Sveriges bästa travbanor på både kort och lång sikt.

När det gäller att öka servicen för våra besökare så finns det hela tiden i vår strategi. Vi har höga ambitioner och vi kan bara ta åt oss av kritiken och göra ett bättre jobb i framtiden. När det gäller besökare på banan så är det en trend som inte är positiv för travet i stort. Men det vi skall tillägga är att publiken i dag är många fler om vi ser till hur man följer vår sport i olika medier. Bergsåker kommer att ha ca 100 000 besökare på plats 2015 på våra 52 tävlingsdagar. Hur många besökare vi har i olika kanaler och internet har jag för stunden inga siffror på. Men då pratar vi stora siffror.

Bergsåker har ökat spelet i år fram till vecka 27 med fem procent, vilket är två procent över ATG:s ökning. Det vi kan ta med oss av det är att vi kör intressanta tävlingar med hög sportslig kvalitet. När det gäller prissättning av olika produkter hos vår arrendator så ligger lunchen, som är två rätter på 85 kronor, väldigt bra till i jämförelse med andra serveringar. Övriga produkter är också anpassade efter den typ av restaurang man bedriver.

Den enkät som delades ut till besökarna, som man skall besvara på internet, är precis klar för de första sex månaderna. Den kallas för NKI (nöjd kund index). På en skala upp till 5,0 har Bergsåker fått 3,8 i betyg. När det gäller flytten av Robert Bergh till Åby och Svante Båths filial i Stockholm så är det bara att lyckönska dessa duktiga hästkarlar på sina nya äventyr. Här på Bergsåker öppnas nya möjligheter för vår redan duktiga, etablerade tränare att få ännu bättre framgångar i sina stall.

Vi tror också att det kommer nya Bergh, Svanstedt och Lindberg på Bergsåker inom en snar framtid. Just nu är det några nya tränare som ser om sina hus och vill etablera sig på vår bana. Den mest meriterade är den norske tränaren Öystein Tjomsland som har visat intresse att etablera en filial inom kort. Vi på Bergsåker lägger ut alla möjliga krokar för att ordna nya tränare som skall förgylla vår fina bana.

Angående att det inte gick att köpa ett riktigt travprogram på publikplats är både rätt och fel. Sedan drygt ett år tillbaka så har alla banor med lunchtrav, med undantag av någon bana, det nya längre programmet, som även jag som inbiten programläsare inte är särskilt nöjd med.

Vi i personalen på Bergsåker känner oss ännu mer taggade att visa upp Bergsåker som publiken förväntar sig att det skall vara. Vad sägs om temat inför vår nästa tävlingsdag: Travrestaurangernas dag. Det känns som att vi kommer att höja ribban redan nu på söndag, den 12 juli, när det gäller servicen.

Tack för att ni bryr er om Bergsåker. Det gör att vi kämpar ännu hårdare för er som besökare.

Jens Berglund

Travbanechef

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons