Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vi riskerar inga jobb i länet

Annons

Runt om i Sverige höjs nu rösterna mot Stefan Löfvens försök att slå undan benen för svensk basindustri och landsbygd. Genom en ny lastbilsskatt på över 140 000 kronor per lastbil och år riktas udden med precision mot svenska åkeriföretag och svensk bas­industri. Lastbilsskatten är särskilt effektiv för att bromsa utvecklingen i landets glesare delar.

Vi förstår den oro som många här i Västernorrland känner inför den nya skatten. Sverige är ett stort land med långa avstånd. Sverige är också ett exportberoende land med omfattande basindustri. Specialiseringen ökar vilket gör att varor ofta transporteras många gånger innan de säljs vidare som färdiga produkter. En bransch som är särskilt utsatt för höga transportkostnader är skogsindustrin. En lastbilsskatt på 4 miljarder kronor årligen skulle enligt skogsindustrin innebära 700 miljoner kronor i ökade transportkostnader varje år. Det riskerar att leda till färre jobb i redan hårt prövade områden.

Vi vet också att flera svenska transportföretag har det tufft. Det är en bransch som kännetecknas av många småföretag med knappa marginaler och hård konkurrens. I denna bransch skapar ökade kostnader en oro för den egna försörjningsförmågan och det egna företagets överlevnad. Stefan Löfvens straffskatt på transporter skulle för ett mindre åkeri med fem lastbilar innebära en ökad kostnadsbörda med 700 000 kronor per år. Om samma åkeri har en 22-åring och en 24-åring anställda vill Löfven öka skattebördan med ytterligare cirka 100 000 kronor per år. Den totala skattechocken motsvarar då kostnaden för två heltidsanställda ungdomar.

En lastbilsskatt är helt enkelt inte vägen till fler nya jobb utan en åtgärd för att fler människor ska lämna arbetsmarknaden. Det är inte så vi vill att Sverige ska utvecklas. Vi tror att jobben är grunden för ökat välstånd. Därför säger vi att över 5 miljoner människor ska jobba år 2020, för det krävs 350 000 nya jobb.

Gång på gång har vi krävt besked av Stefan Löfven. Utan att få svar. Hur tror han att lastbilsskatten kommer att slå mot Västernorrland? Väljarna förtjänar ett svar. Hur skapar lastbilsskatten fler jobb i ­länet? Hur skapar 4 000 miljoner kronor i ökade transportkostnader en mer konkurrenskraftig bas­näring?

I en utdragen lågkonjunktur med svag efterfrågan har Moderaterna och Alliansregeringen tagit ansvar. Genom att göra det enklare och billigare att anställa samtidigt som vi har gjort det mer lönsamt att jobba, så har sysselsättning och skatteintäkterna ökat. Det ansvaret vill vi fortsatt ta. Vi kommer inte att riskera några jobb i Västernorrland genom en lastbilsskatt.

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons