Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vi vill inte ha rally i trafiken

/
  • ”Sundsvalls kommuns nuvarande upphandlingsförfarande leder till att företag utan kollektivavtal premieras på grund av att de kan lägga ett lägre pris, vilket gynnar den osunda konkurrensen”, skriver Jessica Höglin.

Annons

Nu läser vi artikel på artikel gällande taxiupphandlingen som Sundsvalls kommun genomfört. I flera år har vi som fackförbund kämpat för ordning och reda i taxibranschen, en bransch som lider av avregleringshysteri. Exempel på rimliga krav att ställa vid offentliga upphandlingar är bland annat miljöklassade fordon, arbetsvillkor och kollektivavtalslöner utan ackord i trafiken. Varken vi eller de som nyttjar samhällets tjänster vill ha ett rally i trafiken. Här behövs tuffare tjänstemän till politikens förfogande. I valrörelsen talade Socialdemokraterna sig varma om Vita Jobb och schysta villkor. Under 2014 antog Sundsvalls kommunfullmäktige en motion om Vita jobb. Äntligen tänkte vi, då vi har svårt att lösa den osunda konkurrensen i taxibranschen utan politiska beslut. Men vad var det som hände med de Vita jobben i taxiupphandlingen egentligen?

Sundsvalls kommuns nuvarande upphandlingsförfarande leder till att företag utan kollektivavtal premieras på grund av att de kan lägga ett lägre pris, vilket gynnar den osunda konkurrensen. Och här är det inte bara Sundsvalls kommun som struntar i kollektivavtalslöner utan det gäller även Landstinget. Att bedriva ett företag med kollektivavtal och schysta villkor är en klar konkurrensfördel för företag och en inkomstgaranti för våra medlemmar. Vi förutsätter att kommunen implementerar Vita jobbmodellen i sina upphandlingar för just nu handlar allt om det lägsta priset.

Jessica Höglin, Transport Avdelning 32

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons