Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Viktigt att åtgärda den svenska ojämlika skolan snabbt

/
  • Skolminister Gustav Fridolin får tips på återställare.

Annons

Finns det chans att regeringen nu kan återställa den svenska skolan till en kompensatorisk skola som vi har varit bäst på i alla jämförbara länder? Ja, det tror jag faktiskt är realistiskt, men att återskapa attraktiviteten för lämpliga studenter att söka sig till lärarjobbet krävs både tid och betydligt mer resurser.

Vi har haft en skolinspektion som fått mer än en fördubbling av sina resurser sedan 2006 men i praktiken har ”nada” hänt ute i verksamheten. Att ständigt ”mäta grisen stup i kvarten” gör ju inte grisen tjockare skrev jag i en insändare tidigare och det tycker jag definitivt beskriver skolinspektionens uppdrag. Konstaterandet att skolorna inte är tillräckligt bra leder ju inte per automatik att huvudmännen (våra 290 kommuner) för våra skolor ger skolan förutsättningar att åtgärda missförhållanden.

Vad krävs då nu av vår skolminister Gustav Fridolin? Genomförs följande tror jag att något kommer att hända relativt snabbt;

• Att staten säkerställer resurser så att skolan (de utsatta skolorna) får reell chans att åtgärda de konstaterade problemen. Det kan gälla saker som, speciallärare, styra duktiga lärare till de utsatta skolorna med ekonomisk kompensation. Detsamma gäller självklart rektorer enligt ovan. Allt behöver inte vara så förtvivlat lika och ”rättvist” som många S-märkta alltid påpekat.

• Utbildningsdepartementet eller en ny skolmyndighet som ger nya förutsättningar för starkare samverkan mellan staten och skolhuvud-männen så att skolutvecklingen kring det kompensatoriska uppdraget kan realiseras.

• Summa summarum så måste staten över tid alltid garantera att resurser finns tillgängliga så länge utvecklingsarbetet och åtgärderna pågår. Inget påbörjat och beviljat projekt får således avbrytas på grund av att kommunernas ekonomi helt plötsligt försämrats.

Detta är ju förslag som kan genomföras även om skolan blir fortsatt ”ägd” av våra 290 kommuner.

På sikt är ju det mest problematiska inom skolan att de mest lämpliga och kunniga studenterna ratar läraryrket. Detta kommer att ta tid och tyvärr missgynna vår svenska skola under lång tid framöver.

Skolan är alldeles för viktig för att fortsättningsvis fortsätta att bli misshandlad av våra politiker. Nu finns kanske en politisk vilja att påbörja restaureringsarbetet.

Dum Spiro Spero!

Stig Sundqvist

Filosofie magister

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons