Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Därför måste skolan lära ut journalistikens grunder

/

En av de viktigaste pelarna i en väl fungerande demokrati är pressfrihet, den som i Sverige stadgas i tryckfrihetsförordningen.
Den innebär bland annat en omfattande offentlighetsprincip, meddelarfrihet och förbud mot censur.

Annons

Svenska medier ansvarar i stort sett själva för att stävja missbruk av denna frihet, genom gemensamma pressetiska regler och självsanering. Det är oerhört viktigt att alla friheter och rättigheter som kommer med pressfrihet också används ansvarsfullt. Publicister genom åren har varit väl medvetna om att ett omfattande missbruk av dessa friheter också skulle kunna leda till stora inskränkningar i desamma.

I dag är läget delvis ett annat. Detta eftersom vem som helst med stöd av tryckfriheten kan publicera sig, även anonymt. Varje gång någon postar en bild i sociala medier eller skriver ett blogginlägg eller lägger upp ett filmklipp någonstans på nätet så sker en publicering, som ofta är helt offentlig och öppen för allmänheten.

Därför bör alla barn få lära sig grundläggande journalistik. Dit räknar jag bland annat kunskap om tryckfrihet, om upphovsrätt, om offentlighetsprincipen och om pressetiska regler. Någon enstaka lektion räcker inte, detta behöver finnas med som en röd tråd i all undervisning redan från långstadiet, i takt med att internet också används i undervisningen i allt högre grad.

Det är ofta personer och organisationer med särintressen propagerar för att det ena eller det andra ämnet borde införas i skolundervisningen. Ett läsår har ett begränsat antal undervisningstimmar och givet är att allt inte kan införas på schemat. Men frågan om tryckfrihet är starkt kopplad till vår demokrati, och till bevarandet av densamma.

Ansvariga utgivare för tidningar och andra medier har oftast goda kunskaper om dessa saker och har hittills lyckats hålla balansen och ta ansvar.

När vem som helst utan dessa kunskaper nu publicerar sig görs det inte sällan utan att ta ansvar för konsekvenserna, och i och med det hotas systemet.

Vi har redan sett exempel på det, till exempel genom lagen om förbud mot kränkande fotografering. En lag som är begriplig mot bakgrund av att alla i dag har en kamera i fickan och alla inte har omdöme nog att hantera de möjligheter som då uppstår. Samtidigt är det ett bakslag för pressfriheten, i och med att journalister begränsas i sitt arbete.

Därför är det viktigt att alla barn tidigt får lära sig att ta ansvar för sina publiceringar. Att fråga sig vilka konsekvenser de kan komma att få, att ägna sig åt källkritik innan saker delas vidare och att inte missbruka offentlighetsprincipen.

Det är faktiskt orimligt att många i dag ställer sig i vägen för räddningspersonal vid olyckor för att kunna fånga händelsen på bild. Här har journalister lärt sig att samspela och visa hänsyn, det är tydligt att fler måste lära sig detta. Ett annat problem är den uppsjö av alternativa nyhetssajter som utan hänsyn till pressetiska regler ger sken av att vara seriösa. Sajter som tyvärr lyckas lura alltför många av sina läsare.

Varje barn måste kunna ställa sig frågorna som nyhetsredaktioner ställer sig dagligen, och följa de i grunden enkla pressetiska reglerna. Som att respektera andras integritet, hålla sig till sanningen och vara försiktig med bildpubliceringar. För att inte tala om att vara källkritisk. Varje barn måste förstå vad som händer om dessa regler inte respekteras och dessa friheter därmed kan komma att inskränkas.

Med varje frihet följer ansvar. När ansvaret inte tas kommer friheten förr eller senare att begränsas. Den utvecklingen måste förhindras, och att utbilda alla skolbarn är ett förhållandevis enkelt sätt att göra det.

Läs också:

Etiska regler för press, radio och teve

Mer läsning

Annons