Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De borgerliga kovänder men sossarna satsar mer

/

Annons

För bara några månader sen kunde vi ha väntat oss skarp kritik från de borgerliga för förslag om nyinvesteringar i svensk järnväg.

Nu är läget ett annat. De borgerliga har gjort en kovändning. Sverige är inte längre överinvesterat i järnväg. I stället lanserade de borgerliga i somras ”Sverigebygget”, en investeringssatsning modell större som ska ge både jobb och bättre infrastruktur – som snabbtåg.

Det märkliga är att denna satsning fullständigt saknar finansiering. Sossarna skulle aldrig ha klarat sig undan hård mediegranskning med ett sådant förslag.

Mer realistiskt är det därför att granska de infrastrukturplaner som faktiskt lagts fram. Även här ska sägas att mycket står skrivet i stjärnorna. Men när sossarna presenterar nysatsningar på 27 miljarder mer än de borgerliga, så finns en finansiering. Detsamma gäller de tio miljarder extra som läggs på ökat underhåll av dagens järnväg. Få kan invända mot att behovet är stort i dagens nedkörda järnväg. Ytterligare fem miljarder läggs på vägunderhåll.

Finansieringen, en vägslitagavgift kan inte införas före 2021, säger finansminister Borg (M) självsäkert trots att den redan finns i sju EU-länder. När man inte kan klaga på förslagen i sig får man hitta något annat att klaga på.

För oss norrlänningar är värt att notera att den breda enigheten om snabbjärnväg i södra Sverige saknas när det gäller satsningar i norr.

Den borgerliga regeringen har lagt in en första etapp i dubbelspåret Sundsvall och söderut. Men sossarna lovar att besluta om en andra etapp redan under kommande mandatperiod.

Och väl så viktigt. Man inleder bygget av Norrbotniabanans första etapp. Det är en investering från Umeå till Luleå på 23 miljarder (beräknat 2009). En första del till ett värmeverk någon mil norr om Umeå är ett bra första steg. Svante Säwén

Tio miljarder i underhåll av järnvägen, fem till vägarna och 27 till nyinvesteringar i järnväg är sossarnas besked.

Mer läsning

Annons