Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det viktiga är flygen – inte flygplatserna

/

Annons

Jävla Stockholmare: Nu ska de ta Bromma flygplats av oss också. Fattar de inte att också vi behöver goda kommunikationer. Ungefär så lyder en del kommentarer när nyheten att det nya rödgröna styret i Stockholm hoppas att Bromma ska kunna läggas ner 2022, når oss.

Stockholms förhoppning är att man genom att säga upp avtalet som nu gäller till 2038, i stället ska kunna bygga 50 000 bostäder i det centrala läge där flygplatsen i dag är placerad.

Ropen om katastrof ekar nu höga trots att vi egentligen bara vet att kommunpolitikerna i Stockholm verkar komma till regeringen med en begäran om en förändring. En förhandlingsman kommer därmed att utses för att gå igenom frågan.

Samtidigt höjs anklagelser om svek mot Stefan Löfven, som före valet öppet visat sig negativ till en stängning.

Vad gäller den saken, så är det väl för det första uppenbart att man som ledare för en minoritetsregering måste kompromissa.

För det andra har vi alltså inte facit än. Vi vet inte vad beslutet blir.

Vad vi däremot vet är att Löfvens skepsis mot en nedläggning bottnat i vilka konsekvenser som kan befaras av en sådan.

Är det som man säger från vissa håll, att Arlanda eller – om snabbtågsförbindelse byggs – Skavsta inte har kapacitet att ta över denna trafik, så är läget förstås ett annat än det som gäller om dessa flygplatser kan ta över trafiken.

Arlanda är ju redan i dag ett betydligt bättre trafiknav än Bromma, och det tar bara 20 minuter in till Stockholms City med snabbtåget. Det är den tid man får räkna med från Bromma i dag.

I stället för undergångsprofetior bör krav ställas på att flygtrafiken inte ska försämras. Om Arlanda blir alternativet i stället för Bromma spelar då ingen roll

Mer läsning

Annons