Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ett dödligt vapen

Annons
Tvångsvård för rattfyllerister borde vara en självklarhet vare sig vården ges i fängelse eller efter en icke frihetsberövande dom. Också straffskalorna bör ses över.
Ungefär varannan dag dödas en människa i trafiken till följd av rattfylleriet. Det som förvånar är att siffran inte är högre med uppskattningsvis 16 000 rattfyllon på vägarna varje dag. Men det är klart, utöver de cirka 150 dödsfallen tillkommer över 1 000 mer eller mindre svårt skadade med allt vad det innebär i lidande och kostnader för samhället.
Bara runt 13 000 rattfyllerister döms varje år. Man kan alltså säga att risken för att en nykter trafikant skall möta ett rattfyllo, är betydligt större än att rattfylleristen vinkas in till vägkanten av en polispatrull. Enligt Brottsförebyggande rådet (Brå) utför polisen varje år 1,6 miljoner utandningsprov. Siffran kan verka imponerande, men utslaget per dag blir det inte mer än drygt 4 000 prov, mer eller mindre jämt fördelat över landet ställ det mot det uppskattade antalet rattfulla eller drogpåverkade bilister och vi inser alla varför så få avslöjas, trots att det regelmässigt handlar om vaneförbrytare.
Rattfylleri borde kunna jämställas med försök till dråp eller dråp. Den som berusad viftar med ett tillhygge och råkar skada eller döda en annan människa kan dömas till dessa påföljder. Lika logisk vore möjligheten att döma på samma sätt gentemot en person som berusad kör den personbil som massakrerar offret. I en berusad förares händer kan också bilen vara ett dödligt vapen.
En lång rad tänkbara lösningar finns för att radikalt minska antalet trafikdöda: Obligatoriskt alkolås i nya bilar, skattereduktion vid installation i äldre fordon och en polisiär målsättning att dubblera antalet utandningsprov.
Men anta att riksdagen också förmådde förändra lagen så att rattfylleribrott straffades hårdare och framför allt att dömda för rattfylleri gavs adekvat vård. Resultatet skulle bli att betydligt fler rattfyllerister än i dag fick fängelse, en del får längre straff alternativt döms till skyddstillsyn med föreskriven behandling. Några av alla dessa skulle kanske kunna ta till sig vården och förändra sina liv, andra kanske undvika kombinationen bil och alkohol.
Blir detta dyrt för samhället? Kanske. Men om kostnaderna ställs i relation till de mänskliga och ekonomiska vinsterna av att hundratals män, kvinnor och barn, tillåts leva sina liv vidare, så lönar det sig.

\"16 000 rattfyllon på vägarna varje dag

Mer läsning

Annons