Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ge de unga kunskap om arbetslivet

/
  • Ida Lindouf
  • Om skolan ska utbilda morgondagens arbetskraft är det viktigt att dagens unga får lära sig hur spelreglerna i arbetslivet fungerar så de kan föra samhället framåt.

Annons

I mitt fackliga arbete träffar jag många ungdomar som undrar varför de ska gå med i facket. Det finns många skäl att vara med i facket, men min favorit är ändå tanken att vi är starka tillsammans. Att alla vi som jobbar med samma sak och har ett intresse av bra lön och schysst arbetsmiljö bildar en förening som jobbar för att det ska bli så bra som möjligt för oss. Att vi låter den föreningen förhandla anställningsvillkor som ska vara lika bra för oss alla. Att vi gemensamt säger att INGEN av oss arbetar på sämre villkor än det vi nu lovat varandra.

Skolan ska vara en förberedelse för arbetslivet men ändå är det många som inte får lära sig om spelreglerna på jobbet. Vem bestämmer arbetstiderna? Hur mycket diskriminering ska man tåla? Efter tre år i gymnasiet är det få som vet att det inte finns någon lagstiftad lägstalön i Sverige. Varifrån kommer löneförhöjningen, vad är det som bestämmer hur mycket man tjänar i olika yrken och på olika arbetsplatser? Vad är ett kollektivavtal? Vad innebär den svenska modellen?

Som tur är erbjuder många fackförbund information till gymnasieelever utan kostnad.

Själv är jag en av de informatörer som ibland besöker skolor och informerar elever om rättigheter och skyldigheter på arbetsmarknaden. Jag brukar berätta för dem om en kille jag var ihop med för länge sen. Det utspelar sig när han fortfarande bodde hemma och hans rum var väldigt stökigt. Han frågade sin lillasyster om hon kunde tänka sig att städa rummet för 60 kronor. Det ville hon men mitt ex gick då till sin lillebror och sa: Syrran vill städa mitt rum för 60 kronor. Kan du göra det för 50? Lillebror tänkte att hellre pengarna går till mig än till henne så han svarade ja. Varpå mitt ex gick tillbaka till sin lillasyster och undrade om hon kunde jobba ännu billigare. Så höll han på och det hela slutade med att den nioåriga lillasystern städade hela rummet för fem kronor. Alla förstår nu hur låglönespiralen fungerar och kan räkna ut vad småsyskonen ska göra för att undvika den: Gå ihop och säga att INGEN gör jobbet för under 50 kronor.

Och då är det parterna som bestämmer spelreglerna.

Systemet vi har i Sverige med att arbetsmarknadens parter gör upp om villkoren för jobbet istället för att lagstiftarna gör det, är inte helt lätt att förstå. Det är inte lätt att själv räkna ut hur det fungerar. Det behöver läras ut.

Så ni alla lärare, rektorer och studie- och yrkesvägledare där ute: Passa på och använd fackföreningarnas kunskaper och rusta eleverna inför yrkeslivet!

Mer läsning

Annons