Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gör oss inte besvikna, Sven-Erik Bucht!

/
  • Norrbottningen Sven-Erik Bucht har stora förväntningar på sig i sin nya roll.

Under fredagen presenterade statsminister Stefan Löfven sin regering. Ur ett norrländskt perspektiv är utnämningen av Sven-Erik Bucht (S), riksdagsledamot från Norrbotten och Haparandas tidigare kommunalråd, till landsbygdsminister särskilt intressant.

Annons

Även om Bucht inte kommer att basa över ett eget departement, eftersom landsbygdsministern vid årsskiftet flyttar in i näringsdepartementet, kommer förväntningarna på det nya statsrådet att vara stora. På pappret har Bucht goda kvalifikationer för uppgiften.

Under sin tid som landsbygdspolitisk talesperson för S har Bucht bjudit Eskil Erlandsson (C) en god match, och många har imponerats av hur Haparanda har utvecklats under Buchts tid som kommunalråd. Bucht lyckades få Ikea att etablera sig i kommunen, och den positiva spiralen var ett faktum. Bucht själv tilldelades år 2007 utmärkelsen årets svensk.

Rent politiskt är näringslivspolitiken Buchts hemmaplan, och den kommunpolitiska erfarenheten ger självfallet en bredare förtrogenhet med hur makt utövas i praktiken. Det är uppenbart att regeringen nu berikas av en politiker som förstår de utmaningar som Norrlandslänen står inför – en socialdemokrat som inser att investeringar och ett starkare näringsliv är vägen framåt.

Exakt vad som kommer att ingå i hans ministerportfölj efter de omstuvningar som nu följer, framstår som oklart. Sven-Erik Bucht kommer dock med all sannolikhet att konfronteras med samma dilemma som hans företrädare drabbades av – en titel som indikerar ansvar för hela landsbygdens utveckling, men ett inflytande som inte matchar kostymen.

Även Bucht kommer att mötas av missnöjda grisbönder, upprörda åkare och bilberoende norrlänningar med knappa marginaler. Med det storstadsanstrukna Miljöpartiet med vid makten kommer Bucht dessutom att få finna sig i att vara med och försvara en rad beslut som knappast kommer att gynna landsbygden. Helt säkert kommer den uppgiften att bli otacksam att utföra, inte minst i norra Sverige.

Sven-Erik Bucht är en varm förespråkare av Norrbotniabanan, som ska förbinda Umeå med Luleå och underlätta godstransporterna. Att få avsluta sin karriär med att vara med om att knyta ihop den sista länken i ett modernt järnvägsnät längs Norrlandskusten, vore givetvis en stor fjäder i hatten för Bucht.

I den stora tågsatsning som S presenterade under valrörelsen angavs Norrbotniabanan som ett prioriterat objekt fram till år 2025. Men den som läste det finstilta såg att det bara rörde sig om en sträckning från Umeå till Dåva, det vill säga till kraftvärmeverket strax utanför Umeå.

Mer prioriterad än så är tydligen inte infrastrukturen i norra Sverige för Socialdemokraternas ledning, trots att en ångermanlänning nu leder partiet. Låt oss hoppa att Sven-Erik Bucht kan få ändring på den saken, men att hoppas för mycket vore förmodligen naivt.

Mer läsning

Annons