Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hög tid att uppdatera sexualundervisningen

/

En skola i Alingsås har uppmärksammats då de på ett prov i sex och samlevnad ställde frågan Vad kallas en tjej som "ligger runt"? Det rätta svaret skulle vara madrass.
Det är långt ifrån första, och troligen tyvärr inte heller den sista som dylik inkompetens uppvisas i just sexualundervisningen.

Annons

I anslutning till frågan ställdes även frågor om ord som torsk och hallick. Skolans rektor Kerstin Sondefors har förklarat saken med att "Det är ord våra ungdomar möter. Därför ville vi förklara vad de orden betyder." Samtidigt säger hon att det inträffade var väldigt beklagligt. Frågan är om Sondefors förstår varför det här var beklagligt. Ingenstans i rapporteringen har det förekommit något resonemang om anledningen till det olämpliga i att befästa en förlegad kvinnosyn, även om syftet säkert var gott.

Absolut behöver det diskuteras varför tjejer ibland blir kallade för madrasser då de ligger runt. Förhoppningsvis har detta gjorts i den aktuella skolan, men i så fall är det nästan ännu märkligare att frågan formulerades som den gjorde i provet.

Det är begripligt att många lärare känner sig ställda inför att undervisa i sex och samlevnad. Samtidigt behöver det inte vara svårt. I sexualundervisningen har alla lärare världens chans att göra en insats för jämställdheten, den som alla säger sig vilja ha. Diskussionen om varför kvinnor förväntas hålla på sig, fortfarande år 2014, är viktig. Inte minst med tanke på den våldtäktskultur som fortfarande lever och frodas och som sanktioneras av nedsättande påståenden om tjejer som ligger runt, medan männen fortfarande i många sammanhang anses beundransvärda då de gör detsamma.

En rekommendation till alla lärare som undervisar i sex och samlevnad är att läsa den nyutkomna Lätta sexboken, av Inti Chavez Perez, utgiven på LL-förlaget. Det är en bok som på lättläst språk tar upp allt ifrån samlagsställningar till respekt i relationer, om lust och hur den kan uttryckas, om fördomar och grupptryck. Den diskuterar normer och den bryter normer.

Alla skolor borde ha minst en klassuppsättning av Lätta sexboken, alla unga (och en lång rad vuxna) bör någon gång få komma i kontakt med den, inte minst eftersom ämnet kan vara svårt att resonera om med lärare eller andra vuxna. En sexualundervisning byggd på Lätta sexboken skulle ge både killar och tjejer råg i ryggen. Den tjej som vill ha många sexpartners ska givetvis få ha det utan att bli ifrågasatt eller få negativa omdömen om sin person, medan hon som inte vill det ska kunna säga nej av andra anledningar än att hon inte vill bli kallad för madrass.

På samma sätt som killar naturligtvis ska respekteras oavsett om de väljer att ligga runt eller inte ligga alls. I teorin självklart, i praktiken fortfarande ett mål att sträva efter. Ett mål som kommer att ta längre tid att uppnå så länge skolan behandlar killars och tjejers sexualitet olika.

Mer läsning

Annons