Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

I rätt riktning – äntligen

/

Annons

Efter 26 år av politisk lekstuga varav elva under borgerligt styre, är den svenska järnvägen i dåligt skick. Hoppet för järnvägen står nu till att Socialdemokraterna får bilda regering.

För dessa har till skillnad från de borgerliga, som vill fortsätta avregleringen till sista spiken, insett att splittringen av järnvägen blivit ett problem.

Järnvägen drivs mindre effektivt än vad som är möjligt med mer samordning!

Trafikverket själv beräknar nu kostnaderna för trafikstörningarna på spåren till fem miljarder per år.

Resenärerna har klagat länge, på goda grunder. Det är faktiskt mer tur än skicklighet att vi inte sett allvarliga olyckor som resultat av situationen.

Nu, efter sommarens alla skador och förseningar har också godskunderna i industrin gett sig in i debatten. Läget på spåren kostar pengar också för näringslivet.

Därför är det så glädjande att Socialdemokraterna i går presenterade ett paket som faktiskt innebär den första förändringen i positiv riktning under den mångåriga processen åt fel håll.

Det handlar om tio miljarder mer i underhåll under en tioårsperiod. Än viktigare är att det handlar om att Trafikverket ska återta underhållet av banan i statlig regi.

Dagens upphandlade system har inte hållit måttet. Och på sikt hotar det att urholka den kompetens som måste finnas på Trafikverket om man ska kunna driva underhållet säkert och effektivt. Till det ska läggas sossarnas löfte att inte höja banavgifterna, ett förslag från de borgerliga som är mer än märkligt även i järnvägsoperatörernas ögon i takt med att underhållsläget försämrats.

Sossarna vill i stället tillföra järnvägen pengar från den föreslagna vägslitageavgift som syftar till för att utjämna villkoren mellan svenska och utländska åkare.

Den avgiften bidrar också till att förbättra järnvägens konkurrensläge, som kraftigt försämrats också genom ett cyniskt utnyttjande av utländska chaufförer.

Till detta lägger sossarna tydliga krav på tågens skick och krav på punktlighet vid tilldelning av tåglägen. Det sistnämnda är ett svårförklarat jätteproblem som är värt att återkomma till.

Mer läsning

Annons