Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jouni var nära att bli Citybanans sjunde offer

/

Annons

Sex byggjobbare har dött vid bygget av Citybanan i Stockholm. Jouni Ruotsalainen från Föllinge var nära att bli den sjunde. En dag i januari tappade hans byggkran styrningen under arbetet på Tomteboda spårområde, träffade högspänningsledningen på 16 000 volt och utlöste ett livsfarligt fyrverkeri med knallar och ljusbågar höga som hus. Om kranvajern hade sprätt åt fel håll hade det slutat med en katastrof, säger Jouni. ”Då hade tolv personer kunnat dö. Vi stod på järn allihop”.

Nu slutade det med en kortslutning som slog ut tågtrafiken mot Norrland i tolv timmar. Ingen blev skadad. Nyhetsrapporteringen efteråt handlade om tågförseningarna, inte om tolv byggjobbare som undkommit döden med en hårsmån.

Jouni Ruotsalainen säger att det inträffar många farliga incidenter på spåren som inte ens arbetsledningen på plats får reda på. Haverikommissionen konstaterar i en färsk rapport att det är omöjligt att veta hur farligt arbetet vid järnvägen är, bland annat för att Trafikverket bara gör stickprovskontroller vid planerade arbeten, och hälften av alla arbeten är oplanerade. Arbetsmiljöinspektionen misstänker också ett betydande mörkertal.

Stockholmarnas underjordiska pendeltågsbana Citybanan utsågs till Årets sämsta bygge av tidningen Byggnadsarbetaren förra året. 280 olyckor och 480 tillbud har rapporterats sedan starten 2008. Bara tur och tillfälligheter har gjort att dödstalet inte blivit dubbelt så högt, visar tidningens granskning.

Flera av dödsolyckorna på Citybanan har orsakats av den mänskliga faktorn. Men banarbetare är en mänsklig faktor som utsätts för extrem stress. På Tomteboda arbetar man nära högspänningsledningar och tåg som dundrar fram i 140 kilometer i timmen. En banarbetare som skruvat i en bult kan ha 15 sekunder på sig att lämna spåret. ”Det räcker att man går i andra tankar och tar ett kliv åt fel håll så är det slut”, säger Jouni. Det är exakt vad som hänt flera gånger de senaste åren.

Säkerheten på järnvägen är en komplex fråga. Trafikverket kan inte hjälpa att trafiken ökat med 14 procent på tio år. Men facket anser att det skett en tydlig försämring av arbetsmiljön sedan arbetet på järnvägen avreglerades. I jakten på vinst skickar entreprenörerna ut för få och för oerfaret folk att utföra farliga arbeten.

Det svenska järnvägsnätet är dessutom så extremt belastat att mycket av arbetet utförs när trafiken är i full gång. Ansvaret vilar tungt på tågvarnarna som håller utkik efter tåg när kollegorna jobbar.

Det är inte acceptabelt att ett skattefinansierat bygge som Citybanan, som har Trafikverket som beställare, är så olycksdrabbat. Det är verkets ansvar att se till att alla inblandade entreprenörer följer säkerhetsföreskrifterna. Men grunden läggs redan när ett arbete upphandlas. Säkerheten borde vara det viktigaste kravet, men i dag är det ofta lägsta pris som vinner. Det är dags att omvärdera den inställningen. Nya EU-direktiv gör det möjligt att ta större hänsyn till andra värden än priset. Politikerna måste ta sitt ansvar. Det är många liv som står på spel.

Mer läsning

Annons