Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kommer Löfven att svika Norrland i flygplatsfrågan?

/
  • Statsminister Stefan Löfven (S) riskerar att få en svekdebatt i händerna eftersom Socialdemokraterna under valrörelsen lovade att Bromma skulle få vara kvar.

Statsminister Stefan Löfven (S) hann inte ens avsluta sin pressträff med utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) innan budskapet om skolsatsningar drunknade i nyheten om en nedläggning av Bromma flygplats.

Annons

Den rödgrönrosa majoriteten i Stockholm stad meddelade att man enats om att arbeta för en avveckling av flygplatsen senast 2022. Därmed riskerar Löfven att få hantera en svekdebatt eftersom Socialdemokraterna under valrörelsen lovade att Bromma skulle få vara kvar.

Ja, åtminstone till 2038 då nuvarande flygplatsavtalet löper ut.

Redan i somras kom varningar om att Brommas framtid skulle bli en stridsfråga under mandatperioden vid en rödgrön regeringsbildning. Nu tycks Miljöpartiet ha gått segrande ur den första striden om flygplatsens framtid.

Det är djupt olyckligt eftersom frågan om Bromma flygplats inte får begränsas till att bli en angelägenhet för enbart Stockholm. Flygplatsen är av nationellt intresse eftersom den är en viktig länk för mindre orter och mindre flygplatser i det nationella transportnätet. Det handlar om att upprätthålla och garantera goda kommunikationer till huvudstaden, inte minst utifrån ett norrländskt perspektiv.

Den förra infrastrukturministern Catharina Elmsäter–Svärd (M) sammanfattade situationen väl när hon konstaterade att beskedet är en "örfil i ansiktet på hela Sverige".

Det bör sägas att frågan om Bromma flygplats framtid långt ifrån är avgjord efter beskedet från de styrande i Stockholm. Regeringen har meddelat att man ska utse en statlig förhandlingsperson för att se över konsekvenserna vid en nedläggning. Det blev Stefan Löfvens livboj i ett försök att tona partikamraterna i Stockholms uppgörelse med Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Feministiskt initiativ.

– Vi har sagt att vi ställer upp med en förhandlingsperson och då måste den ta sig an alla faktorer som man måste beakta. För det är en komplex fråga, säger Löfven till Dagens Nyheter.

Egentligen borde saken vara ganska enkel. En grön omställning av transportsystemet är naturligtvis önskvärd och i pipeline finns en hel del intressanta förslag. Det handlar bland annat om att rusta upp järnvägsnätet och att satsa på höghastighetståg. Det kommer dock dröja decennier innan eventuella nysatsningar är på plats och till dess kan inte mindre orter helt berövas de effektiva och snabba transporter som inrikesflyget innebär.

Norrland är beroende av bra kommunikationsmöjligheter söderöver och, ja, motsatt förhållande gäller faktiskt också. Därför har vi inte råd med ineffektiva förbindelser till och från huvudstaden. Inrikesflyget till Stockholm och Bromma binder dessutom samman landet med omvärlden, vilket på många håll är avgörande för det lokala näringslivet.

Det håller dessutom inte att kommunföreträdare för S ute i landet nu protesterar mot partikamraterna i Stockholm eftersom den rödgröna regeringen också fört fram en rad andra transportfientliga förslag, som direkt riskerar att slå mot bland annat landsbygden och de mindre orterna. Nedläggningshotet mot Bromma matchas med såväl flygskatt som kilometerskatt av regeringen Löfven.

Det man från rödgrönt håll i klartext säger är att det ska kosta mer att flyga såväl som att köra bil. Man kan ironiskt undra om det snart även presenteras en tågskatt.

Ja, då får vi väl snart cykla till Stockholm...

Mer läsning

Annons