Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Konsumenmakt borde göra skillnad

/
  • En laglig internationell transport innebär att lastbilen och chauffören får göra tre transporter i ett och samma land under en period av sju dagar. Därefter måste ekipaget lämna landet. De som inte lämnar landet och fortsätter köra, kör då illegalt.

Annons

Första gången jag hörde talas om illegal inrikestrafik var för flera år sedan. Det var kamrater i Helsingborg och Göteborg som berättade att i hamnarna och på rastplatser stod det ett anmärkningsvärt antal uppställda utländska lastbilar. Utländska lastbilar i Sverige har alltid förekommit men dessa fordon verkade aldrig åka hem. Något år senare hörde jag även från kamrater i Jönköping och Norrköping med omnejd att de såg ett stort antal utländska lastbilar när de var ute efter vägarna. Här i Sundsvall märkte vi inte av detta i någon stor utsträckning, fram tills för ett par år sedan.

I början av denna process sa vi som fackförbund till politikerna att vi kanske bör se över det som händer i hamnarna. Därefter sa vi att vi är oroliga att vi kommer att få ett problem med illegal inrikestrafik. Till sist sa vi att det finns ett stort problem med illegal inrikestrafik i Sverige. Den tidigare styrande regeringen med infrastrukturminister Elmsäter-Svärd (M) i spetsen svarade oss att Sverige är positivt inställd till en helt öppen marknad, även för vägransporter. Vilket innebar att några begränsningar på marknaden var det inte på tal om.

Idogt fackligt arbete, ett samarbete med Cabotagestudien, möten med socialdemokratiska politiker i riksdagen och en hård kamp resulterade i att något hände. Riksdagen röstade ja till sanktioner mot den illegala inrikestrafiken och från 1 januari 2015 har polisen möjlighet att kräva 40 000 kronor av den som brutit mot reglerna. Detta är en milstolpe som vi väntat länge på.

Men. Vad beror detta fenomen på? Vad gör att dessa bilar stannar i Sverige och fortsätter köra? Det finns uppenbarligen en stor efterfrågan av billiga transporter, eller snarare jättebilliga transporter. Vart ska godset de fraktar? Till butiker där du och jag köper vår mat, våra kläder och elektronik. Tänker du på att det du köper kan ha fraktats av en underbetald chaufför som lever i sin lastbilshytt och inte duschat på två veckor? Det gjorde inte jag till en början, men nu tänker jag på det.

Boven i dramat är de som köper transporterna och vi kunder som kräver det billigaste priset som går att få. Om jag visste att de varor jag köper transporterades med schyssta villkor och av en glad chaufför så skulle jag med glädje betala lite mer. Om vi konsumenter, på ett tydligt sätt, krävde schyssta transporter skulle förhoppningsvis transportbranschen se annorlunda ut och chaufförerna skulle kunna få en lön de kan leva på i Sverige.

Mer läsning

Annons