Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Krönika: Motarbeta inte den biologiska klockan

/
  • Den biologiska klockan skiljer sig mellan individer. Vissa är morgonmänniskor medan andra är piggare framåt midnatt.

Natten till söndag vrids klockan tillbaka en timme då vi återgår från sommartid till normaltid. En välbehövlig extra timme för många, som passar på att sova ut och som tack vare dygnsförskjutningen kanske kommer att känna sig lite piggare i några dagar trots vintermörkret som smugit sig på.

Annons

För trots att Stefan Löfven önskar att alla unga ska få känna hur det känns att masa sig upp ur sängen när det fortfarande är mörkt ute, är det knappast mörkret eller de tidiga morgnarna som arbetslösa ungdomar drömmer om.

Somliga tycker att timmen ska användas till att helt förändra sin livsstil, och börja gå upp en timme tidigare på morgnarna. Dorotea Pettersson heter en tidscoach som skrivit en bok och driver rörelsen 5 AM Academy, som i korthet går ut på att förändra sitt liv genom att gå upp klockan fem och börja dagen med träning, planering och inlärning.

Väldigt lite skiljer Petterssons idéer från vilken annan livscoach eller livsstilsföreläsare som helst. Verktygen ser lite olika ut, budskapet är detsamma; lyd mina råd och ditt liv kommer att bli så mycket bättre! Råd som inte sällan gör att mottagaren blir mer stressad och känner prestationsångest. Om det är så enkelt att få ett bättre liv, varför misslyckas just jag hela tiden?

Och visst kan det ligga något i att en bra start på dagen gör skillnad, men hela idén med tidiga morgnar är något vi borde sluta fokusera på, och i stället ta fasta på att människor är olika. Den biologiska klockan ska inte underskattas. I vissa kretsar verkar det närmast omoraliskt att sova länge på morgnarna, medan morgonpigga personer av någon anledning anses "duktiga". Det kanske var en sanning i bondesamhället, men inte i dag. Tvärtom har samhället utvecklats till att vara ett 24/7-samhälle som är i gång dygnet runt. I och med det borde också enskilda individer ges bättre förutsättningar att följa sin biologiska klocka. Vissa är helt enkelt effektivare på kvällar och nätter. Andra behöver en tupplur på eftermiddagen. Sedan länge är det många som arbetar i skift, kvällar, helger och nätter, och dessa hamnar till viss del utanför socialt liv då samhället som helhet tycks inställt på att arbetslivet ska pågå måndag till fredag mellan klockan 8 och 17, som om det vore en naturlag, trots att verkligheten ser helt annorlunda ut.

Dorotea Pettersson hävdar att morgontrötta kan lära sig att somna tidigare på kvällen för att ta sig upp i ottan. Detta motsägs av sömnforskningen som är tämligen enig om att vissa helt enkelt är morgonmänniskor medan andra är kvällsmänniskor. Motion och planering som enligt 5 AM Academy bäst genomförs i gryningen kan lika gärna göras på kvällen, och är för en kvällsmänniska effektivare då, eftersom hen kanske inte är i stånd att ta till sig texten som ska läsas, eller orkar göra motionsövningarna fullt ut så tidigt på morgonen.

Om du hör till de morgonpigga är det bara att gratulera att du passar lite bättre in i rådande normer. Om du tvärtom är en som får lite dåligt samvete för att du tänkt sova en timme extra på söndag – sov med gott samvete, du har forskningen på din sida.

Mer läsning

Annons