Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Läs både för och inför dina barn

/
  • Att läsa för sina barn när de är små ger dem både ett bättre ordförråd och en bättre läsförståelse senare i livet.

Annons

"Ni går rakt in i ensamheten. Inte jag, jag har böckerna."

Jag känner till fullo igen mig i den underbara franska författarinnan Marguerite Duras ord ur hennes sista bok Det är allt. Har jag bara böcker till hands är ensamhet vanligtvis inget problem för mig. Jag kan tillbringa många timmar i ordens och berättelsernas värld utan att tröttna eller känna mig tvingad att söka upp andra människors sällskap.

Läsningen har alltid varit min tillflykt. Behöver jag vara ensam en stund så tar jag gärna en bok och drar mig undan. Behöver jag inspiration en seg dag på jobbet så är det oftast i litteraturen jag hittar den. Jag har tänkt ut en teori för att rättfärdiga mitt ibland rätt så asociala beteende, den går ut på att jag måste läsa för att kunna skriva. Om jag inte fyller på hjärnan med nya ord, meningar, berättelser så kan jag heller inte få ur mig några vettiga ord, meningar eller artiklar.

Min sambo brukar säga att vi har för många böcker (som en följd av att jag nästan varje vecka drar hem några nya), mitt standardsvar är att vi har för få bokhyllor. För mig är det en fråga om perspektiv.

Hur kommer det sig att vissa människor kan läsa i timmar medan andra inte har ro i kroppen att ta sig igenom ens några sidor. Är det en ren läggningsfråga? Eller har de som inte gillar att läsa bara inte hittat den rätta boken just för dem? Jag vet inte. En sak jag tror mig veta, och där forskningen ger mig understöd, är emellertid att barn och unga vars föräldrar läser för dem får ett bättre ordförråd och, så småningom, en bättre läsförståelse. Det är ingen dålig gåva att ge till sina barn. Fortfarande är att kunna läsa, och att kunna förstå vad man läser också när texten börjar bli lite mer avancerad, grunden för i princip all inlärning i skolan (de direkt praktiska ämnena undantagna) och ofta också senare i livet.

Jag har under snart ett halvår haft nöjet att få vara föräldraledig med min dotter. Jag försöker läsa för henne så ofta jag kan. Med blandad framgång förstås; det är ju lite si och så med koncentrationsförmågan hos en 18 månader gammal individ. I veckan besökte Eivor och Kent från ABF (Arbetarnas bildningsförbund) den öppna förskola i Skönsberg som jag ett par gånger i veckan brukar besöka för att min dotter ska få träffa lite andra barn och, nästan minst lika viktigt, för att jag ska få träffa lite vuxna människor (säga vad man vill om barnpassning, men det är mer känslomässigt än intellektuellt stimulerande). Syftet med deras besök var just att inskärpa vikten av att läsa för sina telningar.

En ögonöppnare för mig var något som Kent sa: Att det utöver att läsa för sina barn är viktigt att läsa inför sina barn. Jag har aldrig tänkt på det tidigare, men det ligger förstås helt i linje med devisen om att "barn gör som vi gör, inte som vi säger". Om våra barn aldrig ser oss läsa så blir budskapet att det är viktigt att läsa bara ord och inte något de ser oss göra.

Eftersom jag är mitt upp i det så vet jag att det är lättare sagt än gjort. Hur sjutton ska man ha tid att sätta sig ner och koncentrera sig på en bok när en liten unge flänger runt och pockar på ständig uppmärksamhet? Jag har inget bra svar på den frågan, ändå känner jag instinktivt att Kent har rätt. Vi måste visa med mer än ord att läsning inte bara är viktigt utan också roligt och något vi själva gärna ägnar oss åt.

Så varför inte försöka att åtminstone en liten stund varje dag både läsa för och inför dina barn? Det tänker i alla fall jag försöka göra.

Mer läsning

Annons