Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mirjamsdotter: Gränskontrollerna är en halvmesyr

/
  • Niklas Modig från polisen i Sundsvall kontrollerar bilister som kommer över Öresundsbron.

Det blåser en hård, kall vind på tågstationen i Hyllie, Malmö. På perrongen står ett femtontal poliser och småpratar i väntan på nästa tåg. De kommer från olika delar av Sverige – så som Småland, Dalarna, Jämtland och Blekinge – och har kallats ner till Malmö för att bistå med de av regeringen nyligen införda gränskontrollerna.

Annons

Ett tåg rullar in på perrongen och poliserna gör sig redo. Så fort tåget stannar går de ombord, två och två, för att kontrollera id-handlingar på alla passagerare.

De som saknar papper, eller rätt att uppehålla sig i Sverige, tas ut på perrongen för vidare transport till Migrationsverkets uppsamlingsplats. Jag räknar till över hundra personer som tar sina första steg på svensk mark. Glädjen i deras ansikten går inte att ta miste på. Den är oförställd och liknar inget jag sett förut. De är äntligen framme, i landet de tagit sig genom svåra vedermödor för att nå.

Allt går snabbt. Snart har de asylsökande vägletts från perrongen via en bakväg, mot väntande bussar. Ingen protesterar, det går lugnt till.

Ibland är det inte lika lugnt. Det händer att någon försöker springa ifrån polisen.

Ibland är tiden knapp och polisen hinner inte kolla alla passagerare. Då är det oundvikligt att någon slinker igenom utan att registreras, och enligt polisen är det också – tyvärr – oundvikligt med viss selektering av vilka som uppmanas att visa upp sina id-handlingar.

Vid brofästet på den svenska sidan av Öresundsbron stoppas alla fordon. Här arbetar flera poliser från Västernorrland tillsammans med kollegor som också kallats hit från hela landet. När köer uppstår, framför allt i rusningstid, finns inte möjlighet att kontrollera alla fordon. Den som vill ta sig över gränsen utan att behöva mötas av polisen kan relativt enkelt göra det. Lastbilschaufförer visar sina körkort men lasterna lämnas oftast okontrollerade.

Gränsen är så tillvida inte stängd. Alla som kommer utan giltiga handlingar erbjuds att söka asyl. Resultatet blir att personer som kanske tänkt ta sig vidare till Norge eller Finland i stället blir kvar i Sverige. Gränskontrollernas funktion är alltså inte att minska antalet asylsökande, däremot att få bättre överblick och koll på alla som kommer in i landet. I dagsläget är det svårt att ha några invändningar mot detta.

Det mesta tyder på att gränskontrollerna kommer att finnas kvar i åtminstone ett halvår. En redan ansträngd polismyndighet blir därigenom mer ansträngd, och många resurser tas från daglig verksamhet i hela landet till dessa, inte helt effektiva, gränskontroller.

Arbetet är bara delvis polisiärt, man måste inte nödvändigtvis vara polis för att kontrollera pass eller körkort. Polisen bör få hjälp av andra myndigheter eller civilsamhället för att kunna upprätthålla lag och säkerhet i hela landet. En av poliserna jag pratar med nämner hemvärnet som tänkbar aktör. Försvaret kan vara en annan.

Om det ska vara samhällsekonomiskt försvarbart att behålla gränskontrollerna är det rimligt att avlasta polisen vid gränsen, och samtidigt göra kontrollerna obligatoriska. Ingen ska slinka igenom för att hen råkar komma i rusningstid, eller att polisen har fullt upp med att gå igenom ett misstänkt fordon.

Den halvmesyr som nu råder är ohållbar och inte på långa vägar tillfredsställande när syftet är att ha koll på vilka som rör sig över gränsen.

Mer läsning

Annons