Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Några steg i riktning ordning och reda

/

Annons

De senaste dagarna har tusentals chaufförer stoppat sina bilar i en kvart, i en protest mot en dom i Sundsvalls tingsrätt. Där friades en makedonsk chaufför med ett falskt bulgariskt körkort, något som upprörde många i en av allt för mycket laglöshet drabbad bransch.

Lite olustigt kan det tyckas vara att aktionen kom att riktas mot en enskild, eftersom problemet är politiskt. Och det visar sig nu att chauffören visst hade körkort. Fusket gäller att han använt falska dokument för att därmed låtsas komma från ett EU-land. Det låter väl som ett mindre allvarligt fusk för de flesta.

Men chaufförernas protest är fullt förståelig och på många sätt positiv eftersom den riktas mot en bransch där seriösa åkerier är chanslösa i konkurrensen med svenska och utländska åkerier som bemannar sina lastbilar med betydligt sämre avlönade utländska chaufförer.

Transportfacket kan inte sanktionera protesten, men gläds åt att frågan får nationell uppmärksamhet.

EU:s regelverk om cabotage, alltså körningar i utlandet har som syfte att öka konkurrensen och effektiviteten – den som kör en frakt till ett annat land ska slippa köra tom tillbaka.

Men regelverket kring detta har i Sverige saknat fungerande regler och sanktioner. Därmed har branschen fått stora problem när den borgerliga regeringen suttit still. I går kom så äntligen en förbättring.

Trafikutskottet har efter valet åstadskommit en del förbättringar i det lagförslag som de borgerliga sent omsider kom med.

Nu införs en sanktionsavgift mot åkerier som bryter mot cabotagereglerna. Dessutom får polisen möjlighet att låsa fast bilar i 24 timmar vid brott mot kör- och vilotider. Om den tiden kan förlängas ska också utredas. Det är på tiden. Svante Säwén

Mer läsning

Annons