Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Politiken är tillbakapressad

/

Annons

Tappra försök att rädda svensk tekoindustri på 70-talet, brukar få åskådliggöra hur fel det kan slå när politiker använder staten för att lösa näringslivsproblem. Också den borgerliga regeringen Fälldins varvsstöd används.

Visst! Politiska ingrepp slår inte alltid rätt. Fast varvsstödets misslyckande berodde inte minst på att Sydkorea använde statsstöd när den näringen byggdes upp.

Många har glömt att svensk stålindustri räddades genom ett aktivt statligt agerande, som även om det åter privatiserade SSAB nu har problem, räddat denna industri i 35 år. Än lever den.

I vår tid, när arbetarrörelsens värderingar är tillbakapressade är stöd till Saab, och nu Nevs, närmast tabu.

Decennier av förluster skrämde förstås i fallet Saab. Fast inifrån Saab visste man att berätta, i den kris där kunderna utan Saabs förskyllan inte ens kunde låna pengar, att underskotten också handlade om GM:s koncernredovisning.

Att det är svårt eller kanske omöjligt att rädda industrier av den typen utan mycket kapital i botten, blir i alla fall tydligt av elbilsproducenten Nevs akuta problem.

Min tes är inte att staten alltid ska gå in i krisindustrier. Man måste, som när det gäller gårdagens Nobelpris om marknadsregleringar, se vad den specifika branschen eller företaget har för förutsättningar.

Man borde i alla fall ha tittat på vad Saab behövde i stället för att som de borgerliga bara lämna det åt sitt öde. Ja, till sist tvingades även de till ett halvhjärtat agerande. Men de nya ägarna var för svaga.

Statliga LKAB är i sig ett gott exempel på hur 80-talets aktiva näringspolitik lyckades rädda det som sen åter blivit en vinstmaskin.

De senaste åren har ju inneburit en gruvboom som fött stora förhoppningar i norr, speciellt i Norrbottens län. Nu är branschen i kris igen, sen malmpriserna har fallit dramatiskt.

Speciellt illa ute är företaget Northland med sin gruva i Pajala. Häromveckan stoppades produktionen. I går begärde man förlängning av pågående rekonstruktion. Men 240 får gå. Och ännu fler drabbas i omgivande företag som exempelvis sköter transporter. Själva Northland behåller bara 29 anställda.

Northland har i ett tidigare skede räddats av företag med direkt intresse av att förhindra konkurs som Peab, Metso och företag med mer allmänt intresse, som Folksam och LKAB.

Till låga malmpriser ska nu läggas en akut brist på likvida medel. Företaget är helt enkelt för svagt för att klara en kris av den här typen, utan att också företaget hamnar i akut kris,

Ändå känns det lite som att svära i kyrkan att föreslå att regeringen ska låta LKAB gå in fullt ut. Jag misstänker att inte bara pengar utan också den infrastruktur den statliga gruvjätten redan har, skulle betyda mycket för Northland.

Se konkret på saken. Avfärda inte tanken i förväg. Det handlar om ett risktagande med stora möjliga vinster i en utflyttningsbygd.

Mer läsning

Annons